2:a i St. Olavsloppet

St. Olavsloppet var en trevlig tillställning. Jag sprang för första gången och var med i "motionslaget" Mähler/engcon. Vi var ett gäng hopplockade löpare och skidåkare som tävlade ihop under de 4 dagarna. Vad sägs om bl.a 2:an, 4:an och 9:an ifrån SM i Maraton i år. Riktigt elitlöpare man skulle tävla tillsammans med. Sen var vi ett gäng starka skidåkare också; Bryntesson, Leijon, Näslund, Ojala, Olsson och Suther.

Dag 1: Jag sprang sträcka 7 från Mörsil till Järpen. 11,6km var sträckan och gick mestadels på asfalt. Kände mig ganska pigg och kunde trycka på skapligt. Vann sträckan bland motionslagen men fick se mig ordentligt slagen av tävlingslagen Rindals-Troll och Namdal. Men jag tror dom hade ganska bra löpare på sträckan så det var ingen katastrof. Totalt vann vi dag 1 med 3.09 före tävlingslaget Namdal. Mycket bra löpt av hela gänget. Var många starka skidåkare som sprang för laget denna dag. Micke Ojala på 4:e, Markus Leijon på 5:e, Johan Olsson på 6:e, Lars på 7:e och sen Daniel Näslund på 8:e. Att dessa starka löpare fick lite draghjälp av sverigeeliten i maraton gjorde ju inte saken sämre.

Dag 2: Riktigt varm dag detta också. Efter halva dagen gick vi in över fjället bort emot norska gränsen. Vägen höll på att byggas om och det var singel och damm överallt. Jag sprang andra tredjedelen av sista sträckan tillsammans med Markus Lindberg och Toivo Ollonen. Vi kom 6:a bland motionslagen på denna sträcka vilket kan tyckas lite märkligt då vi tappade mängder med tid nånstans. Jag kände mig i vart fall ganska pigg på mina 4,8km ifrån Skalstugan till Kalfjället. Sprang ikapp och ifrån Juan Rodriguez på min del av sträckan. Totalt hade vi en något sämre dag och slutade som fjärde lag. Tappade en hel del tid vilket gjorde att segern såg ut att falla ifrån oss.

Dag 3: Jag vilade från tävlingarna och åkte rullskidor större delen av dagen. Riktigt varmt och gött väder igen. Vi kom in som tredje lag på dagsetappen och tappade därmed ytterliggare tid på Namdal som ledde tävlingsklassen. Men vi var fortfarande tvåa totalt efter dag 3.

Dag 4: Sista dagen och motvinden hade anslutit. Jag sprang andra delen av fjärde sträckan. Hans Ollonen inledde starkt på min sträcka och jag kände mig också riktigt pigg loppet igenom. 8,1km som följde E6 till en början men sen blev det lite stig och trevligt emot slutet. Jag och Hans vann sträckan rejält. Vi hade 1.44 tillgodo på näst snabbaste sträcktid. Mähler hade toppat laget tills idag och vi avslutade med en seger på sista dagen. Tyvärr kunde vi inte plocka in all tid på segrande Namdal så vi fick nöja oss med en andraplats totalt i tävlingen.

Det var i vilket fall som helst några trevliga dagar i Jämtland och Norge. Spännande att vara med på loppet för första gången och jag är inte främmande för att springa det igen om det passar. Riktigt kul att träffa lite andra människor runtom också. Var en skön stämning i Mählergänget.

Resultaten som satte uppe stämde inte och upprörda känslor svämmade i Mählerlägret.

Nu finns dock resultat som verkar stämma på St. Olavsloppet hemsida.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0