O-ringen Etapp 4 - Är man i tät ska man hålla kartkontakt

Dagens etapp började från botten av hundfjället och sen upp på fjället. Alla lag tog det rätt lugnt ut från starten och jag och David var de som fick hålla i orienteringen. Det gick bra uppe på fjället. Vi gjorde bara några småbommar men var hela tiden med i täten och styrde fältet större delar av orienteringen. Efter 10 kontrollers orientering var vi nere ifrån fjället igen och tog oss bort till växlingsplatsen där vi bytte till cykelorientering istället. Vi stämplade in först borta vid växlingen men Polarpuls och Lundhags låg också med oss. Ut från cyklingen tog Polarpuls i orienteringen och vi övriga hängde på. När vi svängt av på en stig blev dock Lundhags osäkra på om vi verkligen var rätt ute. Varken jag eller David hade hängt med så bra på kartan och blev osäkra vi också. Lundhags vände tillbaks och vi hängde med dem. När vi kommit bort en bit på den större vägen igen insåg vi vår stora bom och vände tillbaks. Vi var på rätt stig ifrån början och nu hade vi gett bort 6-7 min i onödan. Det blev till att försöka jaga ikapp så gott det gick. Vi jobbade på under resten av orienteringen även om David strulade lite med växlarna. Efter cykelorienteringen tog vi vid den andra orienteringen och avslutade in emot mål. Jag drog David den sista biten på orienteringen och vi kunde gå i mål ca 4 min efter segrande Polarpuls. Kul att dom fick vinna en etapp nu när bägge Lundhagslagen gjorde bort sig lite. Hade ju dock varit ännu roligare om jag och David hade fått vinna en etapp men då måste man hålla kartkontakt hela tiden. Det var ruskigt klantigt men man blir stressad när man ligger med i täten. Vägvalet som vi tog till första cykelkontrollen var också felaktigt så hade vi tagit det lite lugnt i växlingen och tagit vårt eget vägval ut hade vi varit ensamma i ledningen. Var riktigt bra bana idag. Ok orientering med fjällinslag samt en klurig cykelorientering.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0