Raid Uppsala 2008

Passade på att avsluta en bra träningsperiod och multisportsäsongen i Uppsala i helgen. Det var nämligen Raid Uppsala som gick av stapeln. Jag körde i Team Starmaker tillsammans med David Holmberg, som varit min vapendragare under min första multisportsäsong. Var ett riktigt bra arrangemang med bra banor och en fin inramning på tävlingen.

Vi inledde med en kortare löpprolog för att sprida ut lagen lite. Vi låg med i täten efter den tillsammans med Lundhags, TGR och Acronkanoter. Vi varvade inne på löparbanorna på Studenternas IP och fortsatte direkt ut till canadensarna. Jag har börjat trivas med att paddla kajak nu så det blev lite ovant att paddla canadensare. Var dessutom första gången jag satt i en acron, men det gick skapligt. Vi tappade 4.40min på TGR som var snabbast på paddlingen. Men vi släppte bara 2.42min på Lundhags som var 3:a efter paddlingen. Vi var helt klart med i matchen efter paddlingen. Blev ett varv till inne på studenternas då vi även plockade med oss cyklarna ut ifrån depån.


Nu var det dags att cykla en ordentlig sväng. Det hela började med 11km snitslad bana. Var riktigt halt på löven som fallit och det var lite vanskligt att cykla. Men det gick skapligt för oss. David for över styret en gång och lyckades då tappa sin karta utan att märka det. Något som annars har varit lite av min specialite under säsongen. Jag gav David min karta så att han fick ha ansvaret för orienteringen under cyklingen. Vi tappade ca 1.30min på de snabbaste lagen på den snitslad delen trots att vi flugit över styret och halkat runt lite. Nu var det dags för 16km MTB-orientering. Vi inledde ganska stabilt men på väg till 5:an gjorde vi en ordentlig groda då vi gjorde ett parallel fel och fick för att att vi var på en stig för högt upp. Vi valde då att försöka springa ner genom skogen till den nedre stigen. När vi kommit ut på en mosse mitt ute i ingenstans insåg vi att vi var på rätt stig från början. Nu blev det istället 2km mosslöpning genom skogen med cykeln. Inte det snabbaste sättet att ta sig fram på. Efter det flöt cyklingen på ok men vi hade inte riktigt det rätta trycket i benen för att kunna jaga in nån tid. Tvärtom så tappade vi fortsatt tid på nästan alla sträckor. Totalt så tappade vi 19min på Lundhags under cyklingen.


Nu var det dags att bryta av med lite fot-orientering istället. Jag kände mig pigg ut på orienteringen men David hade börjat få lite tunga ben. Men vi jobbade på i ett bra tempo. Var en riktigt bra orienteringsbana som mätte 12.2km fågelvägen med 18 kontroller. För att spara lite på benen springer man dock ganska mycket rundvägval i multisporttävlingar. Jag låg först och höll i kartläsningen åt oss. Vi gick stabilt och det blev bara en ordentlig bom. Det var på en ganska kort sträcka där jag läste lite fel på ett hus och därför sprang för långt. Jag trodde inte bommen var så grov först men när jag kollar sträcktider så inser jag att vi nästan tappade 5min där. Det var riktigt onödigt och inte det vi behövde i det läget. Vi hade dock näst snabbast tid på orienteringen drygt 2min efter Team one-ninety-four. Men vi var några sekunder snabbare än tätlägen trots den ordentliga bommen.

Efter löpningen var det dags att plocka några kontroller tillbaks på cykeln. 6.4km cykelorientering var det kvar ifrån OL växlingen in till studenternas. Vi åkte i stort sätt jämt med tätlagen in och gjorde inga större bommar. Nu hade vi ju bägge kartor så vi kunde hjälpas åt lite med orienteringen.Var dock ganska lätt in emot växling utan just några vägval så det var egentligen bara att trycka på in emot den sista växlingen då vi skulle ut på OL igen.

Var en fin orienterings bana igen. 7.4km fågelvägen skulle avverkas. Ganska lätt orienteringen men vid den här tiden är man ganska trött i både kropp och huvud så därför är det lätt att göra misstag. Började lite dåligt med att jag hade tummen över 5:a på en kontroll så jag läste att det var 1:an. Blev några höjdmeter extra att plocka men dom låg i samma riktning så det var ingen större bom rent tidsmässigt. David hade ganska trötta ben här och jag började bogsera honom ifrån 1:an och sedan ända in i mål. Blev inga större bommar under den avslutande delen av orienteringen. Några sekunder här och där på grund av lite slarv vid kartläsningen men det var mest lite tunga ben som höll nere tempot. Dom snabbaste hade runt 45min på banan medans vi hade 52min.


Vi kom i mål på en fjärdeplats ca 22min efter Lundhags som plockade hem det hela. Helt ok insats men återigen några riktiga tabbar som är helt onödiga att lägga tid på. Vi hade en härlig tid av 6.55h så det är inte konstigt att huvudet börjat bli lite trött på slutet. David flög över styret två gånger denna gång men verkade inte få några värre skador. Själv la jag mig ner i en kurva då jag halkade på lite löv. Har lite ont i en tumme idag utav det men jag hoppas att det bara är en stukning. Det är nämligen samma tumme som jag pajade ett ledband i för 1,5 år sen och då tog det nästan 6 månader innan det var helt bra så det vore tråkigt om det är nått liknande nu. I övrigt är knäna lite möra idag så det är ingen höjdare att gå i trappor men det är nog något som blir bra med lite vila. Nu är det ändå dags att ta igen sig lite en vecka efter 3 veckors hårdkörning som började i veckan innan jag åkte till Ramsau.

Sträcktider från Raiden
Blandade bilder från Raiden

Kommentarer
Postat av: Sadde

Sååå nära pallen, men bra jobbat ändå grabbar, stolt över er :) hoppas tummen är ok.

2008-10-19 @ 17:55:09
Postat av: Nikolina

Hej godis! "tar du folk för givet?" kika i min blogg och kommentera ditt svar, vore jätte snällt! tack & puss :)

2008-10-19 @ 17:57:17
URL: http://mjaubaby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0