Reportage - Bröderna Eriksson laddar inför vintern.

Nu i dagarna har bröderna Eriksson varit i tunneln och laddat inför vintern. Erik som går i väntans tider var bara ner över dagen medans Anders är med IFK Moras elitgäng från onsdag till söndag. Jag lyckades först fånga dom på Wienerkonditoriet där en molusk avnjöts med en kopp kaffe.

- En molusk räcker. Man måste hålla matchvikten inför vintern, berättar bröderna.

Eftersom fikan låg inträngd emellan två pass så hann jag inte ställa just några frågor till dom utan fick fortsätta intervjun under eftermiddagspasset. Jag stakade på som en tok och försökte hänga med Erik samtidigt som jag ställde lite frågor:


L: - Erik du går i väntans tider hur känns det ?

E: - Det är spännande. Blir ju en stor omställning i livet. Men det ska bli roligt.

L: - Hur har uppladdningen inför säsongen gått annars ?

E: - Det har gått som jag väntat mig.

L: - Några förändringar i upplägget ?

E: - Jag har tagit över ansvaret för min träning själv och har numera bara hjälp av Robin som bollplank.

L: - Vad har du för mål med säsongen ?

E: - Eftersom SM ligger över långsloppscupen så blir SM ett av målen. Men tyvärr känner jag att årets distanser kanske inte är mina bästa. Känns ju tungt att sprintstafetten är bortplockad där vi ju plockade brons i Östersund. Vasaloppet är ju självklart säsongens största mål. En seger där skulle ju inte sitta fel.

L: - Du kan utnyttja pappaledigheten till att hårdsatsa nästa säsong, är det en plan ?

E: - Det var ju naturligtvis planerat med tanke på OS i Vancouver, säger Erik lite ironiskt med ett skratt.


Efter dessa frågor fick jag lov att släppa iväg Erik och hämta andan lite. Vi får önska Erik lycka till med både papparollen och säsongen.


På middagen fick jag sedan ett snack med Anders.


L: - Du ser lite blank ut i ögonen. Har dom första dagarna varit tuffa ?.

A: - Det enda jag tänker på just nu är hur jag ska överleva morgondagens fartpass på förmiddagen och stakpass på eftermiddagen.

L: - Har försäsongen gått bra annars ?

A: - Det har varit lite mycket multisport vilket gjort att rullskidåkningen blivit lidande.

L: - Har du någon hjälp med träningsplanering ?

A: - Ja jag har kontakt med coach Magnus Andersson. Han styr mig strikt. Det har verkligen varit ett lyft.

L: - Vad har du för mål inför säsongen ?

A: - Vasaloppet är mitt stora mål. Jag skulle vara väldigt nöjd om jag kunde hålla fjolårets placering.

L: - Erik ska bli far i dagarna det är inget som du också är på gång med ?

A: - Nej det är inget planerat i dagsläget.

L: - Du ser trött ut kanske dags att sova ?

A: - Ja nu lär man ladda inför morgondagen.

 


Fotografen får inget betalt för denna bild på bröderna.

Kommentarer
Postat av: Anders H

Härlig intervju! Kämpa på i tunneln. Guldfisksport, någon? :|

2008-10-30 @ 23:24:39
URL: http://www.xcstorm.se/
Postat av: Jesper J

Bröderna bacon is the shit! Lycka till med allt!

2008-10-31 @ 00:23:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0