Cykelvasan

Idag var det premiär för cykelvasan och det blev även avslutningen på vårat läger i Sälen. Kroppen kändes förvånansvärt pigg trots att den fått ca 23h träning innan start. Jag startade i det oseedade ledet så man var ganska körd redan på förhand vad gällde topplaceringarna eftersom tempot var väldigt högt uppskruvat redan från start. Jobbade mig upp genom fältet bit för bit tillsammans med en norrman som jag fick igång ett bra sammarbete med. Vi körde in en del åkare som fått släppa där framme men kom aldrig ikapp någon riktig klunga. Tillslut hade vi kört in så mycket folk som lagt sig på rulle att det bildades en klunga i vårat gäng och vi kunde börja växelköra ganska bra. Först vid Evertsberg hade vi lyckats köra in damtäten. Våran klunga hade vid det laget spruckit upp och vi körde in fler och fler åkare på väg neröver emot Mora. Var lite småseg vissa partier på andra halvan av loppet men kunde hålla rätt bra fart ända in till mål. Tyvärr blev jag ifrånåkt av bästa dam med sex kilometer kvar. Dom är imponerande starka. I mål kom jag på tiden 3.09.43 och det räckte till en 33:e plats som jag är ganska nöjd med med tanke på förberedelserna och startläget. 28.46 km/h blev mitt snitt på sträckan. Vann gjorde Matthias Wengelin på 2.43.27. Det är galet snabbt! Lyckades föresten få en punktering med ca 400m kvar. Rättvist! =).


Loppet var en riktig höjdare. Tekniskt sätt väldigt lätt men ändå en utmaning med tanke på längden. Underlaget höll riktigt bra trots den blöta sommaren och där jag låg var det aldrig några krångel med övrig trafik eller andra hinder. Jag tror helt klart att det här kommer slå i Sverige. Kanske redan tills nästa år. Med tanke på svårighetsgraden på de tekniska partierna kan jag varmt rekommendera alla som vill uppleva vasaloppet från en annan sida att köra loppet nästa år.

Kommentarer
Postat av: Erik W

Bilder på Lars från CykelVasan finns på www.skidsport.com

2009-08-17 @ 07:23:33
URL: http://www.skidsport.com
Postat av: Hammer

Härligt! 80/109 i kadens, mr tunga växlar? :P

2009-08-17 @ 08:48:20
URL: http://indiepop.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0