Vasastafetten

Igår avgjordes Vasastafetten emellan Sälen och Mora. Det blev en spännande historia där vi utmanades hårt av brandmännen från Stockholm. Alltid kul om det är tight så länge man vinner.

Thomas Sparr tog hand om startsträckan och växlade ut David Frisk strax bakom det ledande mixlaget som inledde starkt med de duktiga orienteringsbröderna Lysell. David fick dock tidigt i loppet problem med en vad och tappade massor av tid. Själv satt jag då och lyssnade på radion i Risberg och började bli lite orolig vad som hade hänt. Över sju minuter efter det ledande mixlaget och nere på en femteplats i herrtävlingen kunde David äntligen skicka ut Adde Allerhed på den tredje sträckan. Han sprang bra och kunde plocka upp oss en placering till en fjärdeplats. På fjärdesträckan sprang Daniel Svensson ruskigt bra och tog oss upp till en andraplats bara bara nio sekunder bakom brandmännen som tagit över ledningen.
Nu var det min tur att ge järnet. Jag fick möta Mikael Kristensson som är en duktig orienterare tävlandes för Leksands OK i vanliga fall. Gick ut ganska hårt och plockade snabbt in de sekundrar jag gick ut bakom. Micke höll dock ett bra tempo upp över de blöta stigningarna och jag valde att lägga mig i rygg och inte förivra mig. Kände mig något sliten efter de senaste veckornas hårdträning och ville absolut inte knäcka mig. Hade planerat att jag skulle gå upp och köra när vi kom ut på asfalten med ca 5 km kvar. Men kände att det fortfarande gick i ett sådant tempo att det inte var någon ide när vi väl kom dit. Med 3.5 km kvar kände jag att jag vågade mig på att höja tempot. Gick upp och höjde tempot en aning och fick ganska snabbt några meter som sedan långsamt utökades till 30 sek vid växlingen. Jag vann sträckan på tiden 42.04. Var 42 sek före Pelle Engstrand och 43 sek före Kristensson.
Jag skickade ut Jonas Buud i ledning men han blev ikapplöpt av en starkt löpande brandman. Mikael Sandgren tog oss upp i ledning igen med några sekunder på den sjunde sträckan. På den åttonde sträckan tog brandmännen tillbaks ledningen genom Anders Eriksson som sprang ikapp Wrahme några sekunder. På den nionde sträckan blev det en spännande kamp mellan Henrik Bysell för oss och Johan Israelsson för brandmännen. Dom låg ihop hela loppet fram tills sista kilometern då Israelsson drog ifrån Henke 13 sekunder inför sista växlingen. Spänningen på topp inför sista sträckan. Där vi hade Mattias Argårds och brandmännen hade min multisportkollega Jonas Gårder. Mattias gick ikapp Jonas ett par kilometer in på sträckan och sedan låg han bakom ända in till spurten. Rejält utpumpad kunde han slänga sig på backen efter att ha grejat segern till oss, härligt!!!.


Bolt har lärt mig att det måste spexas lite under loppen ;). Foto: Anders Niemi

Kommentarer
Postat av: Anders Carlsson

Du vinner ju allt du ställer upp i nuförtiden. Gratulerar och lycka till i helgen.

2009-08-25 @ 07:23:22
URL: http://anderscarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0