Flipp och flopp

Jaha, nu var första Sverigecupen avgjord. Idre var värd för arrangemanget och det kunde väl ha gått smidigare. Tycker det är illa att vi måste snurra på en 2.5km bana när det finns möjligheter till att få ihop en 3.75km, ja kanske rentav en 5km bana i Idre. Sen att seniorklasserna går in i juniorklasserna är ju också beklagligt. Dom först startande i herrseniorklassen fick köra sitt race tillsammans med D17-18 och de sist startande fick köra tillsammans med H19-20. Det blir inte så bra på en kort bana. De är ju på de här tävlingarna som vi utanför landslaget får möjlighet att visa upp oss och då tycker jag att det ska finnas lite riktlinjer för hur arragemanget ska gå till. Ska man köra ett distanslopp tycker jag man kan kräva minst en 3.75km slinga. Nog om det....

Tävlingarna började med en sprint på lördagen i den "stakiska" stilen. Hade arrangörerna tänkt till lite hade vi kanske haft en klassisk sprint men nu var det stakning som gällde för samtliga i herrklassen. Tror det endast var en kines som tog sig vidare ifrån kvalet med fäste och han körde stakning resten av racen. Kvalet gick ganska dåligt. Jag åkte tekniskt fruktansvärt dåligt. Men jag tog mig vidare med 18:e tid. I kvartsfinalen gick det bitvis ganska långsamt men jag var instängd så det var inte mycket jag kunde göra. Men med hjälp av riktigt bra skidor lyckades jag ta mig förbi Micke Östberg på upploppet och kunde gå vidare till semifinal. Var som vanligt sist ut ifrån start i semin och hade svårt att avancera i fältet. Lyckades spurta mig till en fjärdeplats i heatet. Men våra tider var för dåliga så det blev B-final istället. Där var jag rätt trött och fick nöja mig med en femteplats efter att återigen ha fått spurtbesegra klubbkompisen Calle Halvarsson.

Vaknade på söndagen med träningsvärk i överkroppen. Att man är så dåligt tränad att man inte orkar staka fyra varv utan att få det. Kände mig ändå hyfsat pigg och peppad inför loppet. Gick ut lagom hårt för att vara med i loppet från början. Eftersom vi snurrade på en så kort slinga hade, i stort sett allas, sekunderingsklockor gett upp. Så jag hade ingen aning om hur jag låg till under hela loppet. Under andra varvet så lyckades jag få näsblod när jag snöt till en gång. Började fundera på om det var läge att bryta men valde att fortsätta ändå. Hade i vart fall ingen bra dag så det var väl rätt tävling att jävlas på. Vart stum och seg ganska tidigt i loppet. När segrarherren Rikard Andreasson passerade med Daniel Rickardsson i släptåg försökte jag hänga på, men det var hopplöst. Fick istället teamåka tillsammans med Marren, som startat 30 sek bakom mig, den sista biten in emot mål.

Sammanfattningvis så vart det ett bra race på lördagen på den distans som jag kanske inte bryr mig så mycket om. Men istället ett dåligt race på söndagen på det race som jag hade hoppats lite mer på. Bara att ladda om inför Boden nästa helg. Då får vi förhoppningsvis åka ett klassiskt race. Jag har dålig pejl på snöläget där just nu men jag hoppas dom har snö så vi kan köra dom fina banor som finns där och inte den 2.5km som vi körde för några år sedan då vinnaren stakade sig igenom hela racet.

Kommentarer
Postat av: Adam Steen

Du får lycka till i helgen då kingen. En annan ska åka till Älvdalen och "harva"!

2009-12-08 @ 20:28:01
URL: http://www.adamsteen.se/
Postat av: Adam Steen

Du får lycka till i helgen då kingen. En annan ska åka till Älvdalen och "harva"! Så du slipper mig i Boden ;)

2009-12-08 @ 20:30:20
URL: http://www.adamsteen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0