Hestra Adventure Race

Igår avgjordes Hestra Adventure Race nere i Gislaved. Vi började med en sträcka inlines där jag och Niklas fick slita ont för att försöka hålla nere avståndet. Blir sån skillnad beroende på vilket rull man har. Känns ju annars som att vi borde vinna en sådan sträcka eller åtminstone vara med in. Men nu tappade vi ca 1.30min istället och dessutom hade jag fått en rejäl uppvärmning med 35min inlines strax under max. Efter det blev det en kortare löpning på några minuter ner till kajakerna.
Man var lite seg i början av paddlingen men sen kändes det som man kom igång hyfsat. Vi tappade dock massor med tid. Blev lite småmissar på vägen ner genom Nissan. Fastnade på lite sandbankar och sånt. Paddlingen var även riktigt lång denna gång. Vi var ute nästan 2.30h. Det gäller att lära sig att paddla något rankare för det går helt enkelt inte att hänga med annars. De andra lagen är alldeles för duktiga på att paddla och sitter i snabba kajaker. Tidsmässigt tappade vi 14min på de snabbaste lagen under denna sträcka.
Sen blev det en längre orientering där vi inte gjorde några större bommar. Det var dock svårt att göra det eftersom banan var fruktansvärt lätt lagd. Man kan säga att den i stort sett helt saknade vägvals möjligheter. Vi plockade en placering under orienteringen och var uppe på 5:e plats. Det var dock över 10min upp till närmaste lag framför. Men det var bara att försöka pressa på och hoppas att något lag gjorde någon bom eller kroknade.
Nu följde en mountainbikeorientering. Den var också tråkigt lagd. Blev en hel del bombning på asfaltvägar istället. Jag kände mig riktigt pigg och låg och drog hela cykeldelen. Såg att vi vann en hel del sträckor här så det var bra. Jag kanske plågade Niklas lite för hårt dock för vi fick dra ner tempot en aning på slutet. Var fortfarande 8min fram till närmaste lag framför så det var svårt att plocka några mer placeringar.
Det hela avslutades med en kortare orientering. Jag var fortfarande rätt pigg så jag kopplade på Niklas på bogserlina och sen dunkade vi på runt banan. Det var dock alldeles för långt fram till lagen framför och dom är dessutom ganska löpstarka så det gick inte att plocka någon mer placering. Inga bommar här heller eftersom kontrollerna återigen satt väldigt lätt. Brukar vara ganska lätt orientering på multisport men det brukar åtminstone finnas möjlighet till vägval. Men denna tävling var det lättaste vägvalet också det snabbaste och i stort sett även det ända tänkbara till samtliga kontroller.

Vi kom alltså i mål på en femteplats vilket vi är missnöjda med. Vi hade helt klart hoppats på betydligt bättre. Men dom andra lagen är riktigt starka och jag tycker att alla lag har blivit betydligt bättre till i år så det finns inget moment där man kan plocka in mycket tid på topplagen. Däremot finns det ju moment där man kan tappa mycket tid såsom paddlingen för oss. Nu blev ju det väldigt avgörande den här tävlingen eftersom det var väldigt mycket paddling men kanske framförallt för att det saknades möjligheter till att göra vägval på orienteringssträckorna. Som det var upplagt nu så tog dom bort möjligheten att något lag orienterade bort sig rejält, tyvärr. Men det är väl bra att det är lite olika karaktär på racen. Detta race gav de paddelstarka lagen en fördel. Blir som sagt till att lära sig att paddla något snabbare i framtiden om man ska kunna hänga med.

Winsplits

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0