Sommaren har äntligen kommit

Vädret höll uppe och det blev en trevlig kväll i Buder på Midsommarafton. Alltid trevligt att träffa på alla gamla goa skidgymnasiekompisar igen. Resten av helgen blev det lugn träning och ett par filmkvällar. Så nu har kroppen återhämtat sig bra. Har känt mig lite sliten i veckorna efter att jag kört multisport på helgerna men nu har jag varit riktigt pigg hittils den här veckan. Kanske är det vädret som gett lite extra energi för dagarna på hygget går så mycket fortare nu när solen lyser och det är så där lagom varmt.
Resten av IFK Mora-gänget har åkt till Idre på läger idag men jag känner att jag klarar av träningen bra på egen hand här hemma och dessutom vill jag passa på att jobba så mycket det går i Juni. I Juli har jag planerat att dra på lite mer på träningen ett tag igen. Har faktiskt ingen tävling inplanerad till helgen. Hade varit skoj att köra Åre Extreme Challenge. Men jag kände att det blev lite tight att få in det i schemat. Dels för att jag vill jobba och dels för att jag måste paddla en annan kajak än den jag har eftersom jag har underliggande roder vilket inte är tillåtet där. Nästa race som är inplanerat är St. Olavs Loppet 8-11 Juli tillsammans med Team Mähler-Engcon.

Kommentarer
Postat av: Michelle

Hej Lars!

Jag gillar att läsa din blogg. Den ger bra inspiration och idéer till min egen träning. Är en "hobbylöpare" sen några år tillbaka och jag har en fråga till dig. Jag blir inte snabbare utan ligger på samma nivå. Uthålligheten förbättras men inte snabbheten. Jag springer 4 ggr/vecka och tränar alternativt 2 ggr. Löppassen består av långpass, intervaller, distans och snabbdistans. Jag försöker variera passen och har succesivt ökat belastningen och mängden men upplever inte att jag blir bättre (läs snabbare). Jag är som en gammal dieselmotor som kan tuffa och gå länge men det finns ingen turbo :-)Några tips??

Lycka till med ditt tränande och tävlande!

2009-06-30 @ 17:48:32
Postat av: Lars

Hej Michelle!



För att få upp snabbheten i löpning skulle jag rekommendera intervaller på löparbanan. Börja med lite längre intervaller de första passen. Kanske 5st 800-meters intervaller. När benen börjat vänja sig vid banlöpningen kan du sedan börja variera längden på intervallerna. Bestäm en km-tid som du kan hålla på igenom alla intervaller.



Jag brukar exempelvis köra lite längre intervaller på våren. Total intervalldistans ca 4km. Sen nu på sommaren när benen kommit igång kör jag ca 6km med varierade distanser. T.ex 2x(1000 800 600 400 200).



Lycka till!

2009-06-30 @ 21:10:57
Postat av: Michelle

Hej igen!



Tack för dina tips. En följdfråga, kör du alltid dina löpintervaller på bana? Jag har hittills alltid kört mina intervaller (och i princip all löpning)i terräng då jag hatar att springa på asfalt. Banlöpning har jag aldrig provat men det är väl dags att testa : )



Tack än en gång för tipsen och lycka till med löpningen, multisportandet och skidåkningen!

2009-07-01 @ 16:22:18
Postat av: Lars

För att få upp farten brukar jag springa mina löpintervaller på bana. Men jag blandar in lite längre intervaller i terräng och även backintervaller ibland. Banlöpning kanske inte är det roligaste men jag tycker att det är det bästa för att få fart på benen.

2009-07-02 @ 20:37:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0