Säsongssummering

Nu har vecka 16 passerat och ett nytt träningsår för oss skidåkare har börjat. I och med detta är det även dags att summera ihop den gågna säsongen.

För mig var det säsongspremiär i Bruksvallarna. Formen veckorna innan hade varit alldeles suverän och det kändes toppen. Veckan innan skulle vi ha läger på plats med klubben. Tyvärr lyckades jag bli sjuk lagom till premiären. Den ville inte riktigt ge sig så snabbt heller utan det var i sista sekund som jag bestämde mig för att åka upp och köra racen. Resultaten blev ju därefter vilket gjorde att det inte blev någon världscup i Gällivare för min del. Surt att vara sjuk innan och missa den chansen.
Nästa tävlings blev Idre-Särna tävlingarna första helgen i December. Nu hade jag kommit tillbaks ifrån förkylningen och kunde vinna det klassiska loppet och bli sjua i det tighta skejtloppet. Totalt räckte det till en seger i Särna-Hedlunds minnescup.
Kände mig pigg till IS-cup i Skellefteå helgen efter, men vurpor förstörde den helgen.
Sen var det dags för Skand-cup i Norge. Gjorde ett par stabila lopp och blev 17:e(4:e svensk) och 24:a(5:e svensk). Norskarna lekte med oss svenskar, tyvärr.
Efter det blev det lite julfirandet följt av Grängesbergsloppet på annandagen som jag lyckades vinna.
Helgen efter blev det tävlingar på hemmaplan där jag blev 2:a efter Kalle G.
Sen drog IS-cup vidare till Östersund där jag blev 10:a på distansloppet och 12:a på sprinten. Formen kändes stabil men inte på topp riktigt.
Nu var det dags att börja lägga fokus emot SM som låg tre veckor bort. Började min plan med att köra Järnaspelen och Evertsbergsrännet, vilket gick riktigt dåligt. Allt enligt plan egentligen. Men man blir alltid orolig när race går så dåligt.
Helgen efter blev det bara träning inför SM. Formen började kännas bättre och jag var riktigt laddad. SM inleddes på torsdagen med Duathlonen, vilken gick helt ok för min del med en 10:e plats. Sen fortsatte det med sprinten på lördagen, vilken gick över förväntan med ytterliggare en 10:e plats. Nu var det bara 15km-racet kvar vilket gick riktigt dåligt med en dålig känsla i kroppen dessutom. Sen på måndagen efter SM var säsongen över. Efter en del prover konstaterades körtelfeber.

Så totalt kan vi väl säga att jag inte är nöjd med min säsong. Dock finns det vissa positiva bitar som jag plockar med mig. Jag kände mig ganska stabil i toppen under tiden jag var frisk och kände att jag stabiliserat mig på den nivå som jag avslutade föregående säsong på. Träningen gick bra och enligt plan fram tills jag blev sjuk. Det var skönt att man hann med att göra några hyfsade resultat som bevisar att man gått framåt.

Tog ett bra tag innan jag kände mig återställd efter körtelfebern och tog det därför ganska lugnt hela säsongen ut. Nu väntar en spännande barmarkssäsong med en hel del multisport på programmet. Det ska bli roligt och framförallt är jag väldigt fokuserad på en bra kommande skidsäsong.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0