Slik-Joggen

Blev Slik-joggen för min del istället för 10h slit nere i Sthlm i helgen. Valde mellan att springa Slik-joggen eller åka till Bollnäs imorrn och springa Mitt Hjärta-loppet. Men eftersom förberedelserna blev så korta valde jag det kortare loppet av de två. Slik-joggen är en traditionell tävling här i Moraområdet. Banan går på stigar och lite större skogsvägar till största del och mäter 9.940m. Första kilometern är lite tuff då det är några stigningar. Sen är banan lite småkuperad fram till de sista två kilometrarna.

Tog det lite lugnt första kilometern och låg bara med framme i täten. Efter en kilometer gick jag upp och började trycka på lite. Spräckte upp fältet en aning men fick med mig Thomas Sparr och Gustaf Altin. Efter ca 4km så gick jag åt sidan, dum som jag är, och lät Sparr gå upp och dra istället. Våran grupp fick ett betydligt lägre tempo och Henrik Bysell kunde ansluta några kilometer senare. Vid det här laget var det för sent att göra något spektakulärt för min del. När vi kom ut på asfalt/grusvägarna med 2km kvar så höjdes tempot en aning igen av Altin och Sparr tvingades släppa. Med en kilometer höjdes tempot ytterliggare ett snäpp och Bysell tvingades släppa igen. Sen var det bara för Altin att glänsa i spurten emot mig. Jag antar att han knappt ens tog i. Taktiskt dåligt val av mig under loppet alltså. Varför fortsätter jag inte att köra på i mitt tempo!?. Det är inte säkert att det hade hjälpt men som jag sprang nu gav jag mig inte ens chansen att vinna. Hur ska jag kunna spurta ner en av Sveriges bästa juniorlöpare på 3000m och 5000m !?!?.

Får vara nöjd med en andraplats även om jag antar att det var en av de långsammaste segrartiderna i loppet. Igår körde jag ju dessutom ett rullskidrace i Falun, Tour de Falun. Det var småsegt. Har svårt att åka riktigt fort på rullskidorna. Småsugen på att springa kyrkspringet i Malung imorgon. Vi får se om skorna har torkat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0