Ica-Loppet

Igår var jag i Åsarna och körde Ica-loppet. Det har känts bra i veckan så jag hoppades att det skulle hålla i sig. Dagen innan så snöade det ganska ymnigt i Åsarna och enligt rapporterna låg det över 1dm nysnö ute i spåret. Därför trodde jag att det skulle bli sällskapsresa fram till 33km då det blir ett tuffare parti. Men när jag kom upp till start såg jag att det var väldigt fina spår.

Hamnade en liten bit ner i fältet. De tre spåren fylldes snabbt med åkare och jag såg att det började gå på rätt snabbt längst fram redan efter ett par kilometer så det gällde att vara på tårna. Kunde avancera och hitta bra positon i tätklungan. Efter ca 10km blev det en fin åkbacke och där gick jag upp och tryckte på en aning. Sen kom Fredriksson upp och hjälpte mig. Han var väldigt aktiv i dragjobbet och jag var med och tog några pass jag också. Upp emot bergspriset efter ca 20km så körde Fredriksson på hårt och han och Anton Sjöholm fick en liten lucka till övriga. Jag var sugen på bergspriset så jag rundade några åkare och tog upp jakten. Blev en ordentlig spurt de sista 50m och jag lyckades passera Mathias den sista metern och kamma hem det.

Efter den backen hade fältet spruckit upp ganska mycket och det fortsatte i ett bra tempo. Jag höll mig några placeringar bak i klungan. Efter ytterliggare 10km så började det gå undan ganska bra även på platten. Sen i den långa stigningen som följde så körde Rikard Andreasson på riktigt bra och han, jag, Brink och Östberg fick en liten lucka bak till de övriga. Var precis så att snöret höll på att gå bakåt hela tiden. Men Fredriksson lyckades tillslut ansluta. Brink och Östberg höll bra tryck i stakningen och Rikard fick ge sig. De sista kilometrarna gick Fredriksson upp och körde riktigt hårt. Men vi höll ihop. Jag hade lite dålig koll på hur avslutningen av loppet var så jag lämnade bort min position in emot spurten väldigt enkelt. För två år sen när jag körde var man ner och vände och tog hela upploppet. Men nu vek man av tidigare och körde bara halva. Synd för jag kände mig riktigt fräsch och stark i en diagonalspurt. Men jag är nöjd med min fjärdeplats. Det var ett starkt startfält och jag var ju väldigt nära segern.

Resultat

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0