Sprinttrea i Zinkgruvan

Ja idag tog jag min första pallplacering på en Sverige Cup. Det kom för min del lite oväntat i en sprint. Även om det kanske är den distans som gått bäst i år så är jag inte direkt någon sprinter. Men nu för tiden är ju banorna så långa att det passar mig betydligt bättre. Trodde inte heller att banan här i Zinkgruvan skulle passa mig bra eftersom det i stort sätt bara var en rejäl backe och den var brant. Jag är inte bra på att "springa" på skidorna.

Kvalet kändes sådär. Kom på i toppen av brantbacken att jag körde en sprintprolog. Men det var nog bra för då åkte jag stort och stressade inte så mycket. Hade bra skidor så det blev en 14:e plats ändå.

Kvartsfinalen kändes inte heller så bra. Var fortfarande lite seg och hittade inte någon riktigt bra position till en början. Nerför backen så tog jag rygg på Patrik Johansson och fick upp en bra fart. Patrik passerade Stefan Sunnerberg och jag låg ca 1m bakom honom. Då gick Stefan in och det blev ett litet stopp för mig. Inte helt snyggt, men det är väl sånt som händer i en sprint. Såklart man blir irriterad just i det ögonblicket. Men min tid räckte som andra Lucky Looser.

Semifinalen kändes betydligt bättre. Kroppen svarade lite bättre och positionen var rätt bra. Blev lite trångt in i sista kurvan så jag kom i mål som trea. Men återigen så räckte tiden till att gå vidare till A-final. Min första som senior. Lucky Looser för andra gången alltså.

I A-finalen så fick jag en bra start och kunde gå upp i tät. I brantbacken så passerade Patrik Johansson och Jens Eriksson och dom kunde även rycka åt sig en liten lucka. Tappade en placering till innan vi gick nerför backen. Patrik och Jens hade en liten lucka men vi övriga låg väldigt tight. I sista kurvan så föll Jens och det blev lite rörigt. Jag tog mig förbi bra och kunde spurta in på en tredjeplats bakom Patrik och Bysse. Grymt!

Nu laddar vi om inför morgondagens 10km K med att kolla på damernas skidskytte. Blir det guld!?!?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0