Tour de Ski Norway

Nu är man hemma igen efter en spännande vecka i Norge. Efter förra helgen fick jag chansen att representera landslaget på tävlingarna. Vi bodde i Gjövik tillsammans med de övriga nationella åkarna så det var en riktigt stor svensk trupp på plats. Det var riktigt skoj. Grymt initiativ att dom ordnat så klubbarna åker tillsammans.

18/2 - Prolog 5km K, Ringkollen: Var en riktigt fin bana som jag trodde skulle passa mig bra. Åkte dock stressigt och blev stum alldeles för tidigt. John Kristian Dahl dominerade och jag landade på en 38:e plats 40 sek efter. Ingen höjdardag för min del men tappade inte allt för mycket mark då det var förhållandevis tätt i resultatlistan.

19/2 - Sprint F, Lygna: Lyckades missa en skylt när jag åkte banan innan start så jag hade visst åkt juniorbanan. Blev lite spännande när jag under kvalet insåg att jag skulle svänga på ett annat ställe och hittade på en extra backe :). Kändes hyfsat för att vara en skejtsprint och tog mig vidare som 28:a. I kvarten var det tight men lite svårt att ta sig förbi. Lyckades ta mig upp till en tredjeplats. Men det hade gått för långsamt och tiden räckte inte. Blev tillslut en 15:e plats.

20/2 - 30km K Masstart, Gjövik: Mycket folk som gav sig iväg samtidigt i det lite lösa föret. Kom som vanligt en bit ner i starten men lyckades jobba mig upp smidigt och kunde ligga med bra i täten. Svenskarna var ganska dragvilliga vilket inte var så lyckat denna dag då det gick lättare att ligga bakom. På slutet av det tredje varvet gick jag och Snorri Einarsson ifrån lite in emot stadion. Sen kom Eirik Kurland Olsen och spurtade om mig men jag blev trea över spurtpriset och kunde inkassera 5 bonussekunder. Ut på det fjärde varvet började det gå betydligt snabbare i täten och jag fick slita ont för att ligga med där framme. På slutet av varvet fick jag en rejäl svacka och tappade runt 20 placeringar. Sen blev det till att slita sig runt de sista två varven. Jag lyckades ta mig med i den grupp som hade placeringar ifrån 15-26 och landade på en delad 24:e plats. Faktiskt den dag som jag är mest missnöjd då jag ansåg det vara min bästa distans.

21/2 - 13km F Jaktstart, Spåtind: Gick ut som 14:e man men det var väldigt tätt både framåt och bakåt. Öppnade bra och kunde gå ikapp den grupp som bildades med placeringar 8-13. Det var Rille, Marren, Fidde, Arne Post och jag. Vi höll ett rätt bra tempo på det tuffa 5km varvet. På slutet av andra varvet kom Anders Svanebo ikapp oss och Marren släppte. Jag kunde hänga på ett litet tag till men fick ge mig in emot stadion. Vi hade plockat ytterliggare några placeringar och jag gick in ensam i den avslutande slalombacken som 10:a. Kände mig riktigt rökt och förstod det skulle bli tufft. Tappade en minut på gruppen som jag åkt med tidigare men kunde hålla undan för dem bakifrån och slutade på en tiondeplats totalt i touren. Det får jag vara nöjd med.

Resultat

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0