Flygtur på Åsarnaspelen

I helgen avgjordes Åsarnaspelen. Traditionsenligt var det riktigt kallt vilket gjorde att en provisorisk stadion sattes upp uppe vid gamla kyrkan. Temperaturen nere i byn låg emellan -22 - -32 hela helgen. Men otroligt nog så var det inte mer än kring -13 ett par kilometer längre upp. Tävling blev det alltså även om lördagens fristilslopp kortades ner till 20km för oss.

Tyckte att kroppen svarade lite bättre än den gjort på ett tag under inledningen av loppet. Startade ganska tidigt och låg jämt med Pär Jonsson förbi våra tidskontroller. Banan var ganska flack i början och där försökte jag trycka på för att istället spara mig något i backarna. Efter 8km passeras Wassbergs berömda hopp. Jag har åkt det många gånger förr. I år hade jag full fart in i hoppet med en norrman strax bakom mig. Missade totalt att "svälja" hoppet utan det blev en ordentlig flygtur innan jag nådde marken och föll rätt snabbt. Tappade luften och bröt en stav. Men ingenting verkade trasigt i övrigt så jag valde att fortsätta. Lagom till att jag samlat ihop mig för att fortsätta passerade klubbkompisen Anders Solin. Så jag fick hans klassiska stav och kunde åka vidare. Körde restrerande lopp med hans klassiska stav och kunde ta mig i mål på en 37:e plats. Faktiskt 8:e av svenskarna. Men det kändes ändå ganska oväsentligt. I mål så träffade jag på norrmannen som låg bakom mig in i hoppet. Han hade gjort samma ödesdigra misstag som mig. Först trodde han brutit nyckelbenet men det visade sig, vad jag hört efter, att det var axeln som gått ur led för honom.

Jag var ganska mörbultad redan när jag gick i mål. Men tyckte inte det kändes så farligt och var fortfarande inställd på att köra gårdagens klassiska lopp. Men på kvällen, när man började slappna av, så stegrades smärtan och efter en halvt sömnlös natt så fick jag kasta in handduken. Efter ett besök på akuten i Mora igår kunde det dock konstateras att det bara är muskelskador. Idag har jag varit hos sjukgymnasten och fått behandling och några övningar jag ska köra för att få igång rörligheten igen. Har jag haft en otrolig tur i oturen, som det verkar just nu, så har jag bara fått en ordentlig smäll på bicepsfästet och lite blödningar i övrig muskulatur ikring axeln. Jag siktar fortfarande på att kunna köra SM som planerat även om träningen kommer bli lite lidande inför det.

Kommentarer
Postat av: Anders Carlsson

Tråkigt att höra om din skada. Hoppas verkligen att du kommer tillbaka så fort som möjligt.

2010-01-11 @ 22:41:14
URL: http://anderscarlsson.blogg.se/
Postat av: A. Inntal

Wassbergs hopp alltså... Minns det sen en juniorcup i en gång i tiden, gjorde samma vurpa som du iframför Byhlinder och co. som publik. En skida trasig den gånger. Leijon slog mig med en arm minns jag också :-) Hoppas att dina muskler helat sig.



Lycka till i fortsättningen!

2010-01-16 @ 16:23:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0