15km K Lygna

Idag var det dags för det klassiska loppet här på skandinaviska cupen i Norge. 15km, 3x5km stod på programmet för oss herrar. Under dagen pågick ett snöfall och temperaturen låg runt nollan. Vallaföre, som vanligt nu för tiden. Det blev glatt och svåråkt efterhand. Första varvet gick ganska bra men sen var det inte så mycket kvar av spåren på de efterföljande varven. Kände mig ganska pigg och försökte hålla fart så gott det gick runt banan. Kändes som det inte gick så fort men jag var ändå med i loppet ganska bra. Tyckte jag kunde hålla rätt bra fart runt hela banan men det gick inte riktigt att trycka på max eftersom det var så glatt och oroligt i spåret. Slutade på en 18:e plats, vilket jag är nöjd med. Resultatmässigt riktigt bra men åkkänslan var inte helt bra. Var en ganska lättåkt bana som passade dem som är starka i stakningen, vilket inte jag är. Snöfallet gjorde dock att det gick lite tyngre på vissa partier så det var inte lika stor fördel för stakmonstren som det var under gårdagen. Jens Arne Svartedal vann överlägset. Skulle tro att hans lopp räckt ganska långt i en världscup. Fredrik Persson överraskade lite och körde in på en delad tredjeplats, imponerande. Jag blev fjärde bästa svensk idag. F Östberg var 8:a och Rille var 11:a. Imorgon är det 30km F på en lite tuffare bana än idag. Blir spännande.

I övrigt så hoppas jag att man snart får lämna Norge igen. Har haft dåliga vibbar av landet ända sedan vi passerade gränsen. Det började direkt med deras värdelöst plogade vägar. Sen var det isgata in till vårat boende så vi inte kom fram med bilarna. Jag menar varför sanda när man får gäster. Allt är dyrt här och standarden på boendet skulle inte få finnas i Sverige. Sen fick jag en utskällning av en norrman under loppet eftersom jag ropade honom ur spår 15m innan en kurva. Trodde det var så att den som kommer snabbare bakifrån har rätt att göra det. Men icke! Han vägrade flytta på sig. Jag säger som Filip Hammar "Norge behövs inte. Vad är Norge?. Det ju bara några idrottsmänniskor liksom."

Update: Nog för att saker är dyra i Norge men inte trodde jag att dom skulle behöva sno skidor för att hålla på med sporten. Innan start märkte jag att det saknades ett par skidor som jag testat. Hann inte tänka mer på det men efter loppet fick jag veta att farsan hade hittat på dem uppe hos en norrman som höll på att testa skidor. Han hade "lyckats" råka få med sig mina skidor som låg under vårat vallabord med sig upp bland hans testskidor.



Kommentarer
Postat av: Filip

Filip..... Filip Hammar!!!

2008-12-20 @ 20:38:40
Postat av: Andreas Lindgren

Lars, ogillar du norrmän ogillar jag norrmän.

Snor norrmännen dina skidor kan de ta sig någonstans där solen inte skiner. Sådeså.

2008-12-20 @ 22:03:02
Postat av: Emma

Bortsett från dåliga vägar och en del klåfingriga norrmän är Norge vackert! Det är väl liksom det som väger upp och gör att Norge ändå "behövs"! ;-)

Lycka till på 30km fritt!

2008-12-21 @ 10:15:46
URL: http://emmafahlstrom.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0