Kolmården Adventure Race

Det blev en bra helg för Team Polarpuls.com nere i Norrköping i helgen. Jag och Niklas vann lång herr och Eva och Jörgen kom 2:a i lång mix.

Tävlingen började med er prolog löpning på ca 2,5km. Niklas gick upp och drog på riktigt rejält och det var ett lag till som var med och stimmade lite i början men släppte några meter på slutet. Vi fick ca 30sek försprång till de övriga favorit tippade lagen.
Nästa moment var 13km paddling. Vi kom iväg bra men fick lite problem vid första lyftet då Niklas slog upp sitt roder. Men vi ordnade upp det ganska snabbt och kunde köra vidare. Paddlingen i övrigt gick riktigt bra med våra mått mätt och vi tappade totalt med strulet och lite dåliga kontrollplockningar ca. 4-5min på de allra snabbaste lagen. Riktigt bra utgångsläge för resten av tävlingen med andra ord. Nu hade vi tagit oss igenom vårt sämsta moment utan större tidstapp.
Vi fortsatte sedan vidare ut på en 19km lång snitslad MTB som var förhållandevis teknisk. Niklas var fortsatt riktigt stark och höll farten uppe rejält. Jag fick be honom att lugna sig ett par gånger då han var på gränsen till för stark för min del. Vi vann varje delsträcka på cyklingen och plockade in en hel del tid på framförvarande lag. Efter cyklingen var vi uppe på en andraplats tillsammans med Team Netcompetence ca 2min efter ledande FJS.
Nu följde en längre orientering. Niklas började bli lite seg men vi höll uppe farten rätt bra och till ettan hade vi gått ikapp FJS. Netcompetence hade dock gjort ett bättre vägval och var före oss. Vi visste inte riktigt hur vi låg till men fortsatte att kämpa på och in till varvningskontrollen var vi uppe i ledning. Värmen gjorde att vi tog en tur över växlingsområdet för att fylla på vätskedepåerna. Orienteringen avslutades med några långsträckor där orienteringen flöt på bra för oss och vi kunde rycka ifrån till en ledning på ca 5min inför cykelorienteringen.
Nu gällde det bara att hålla ihop det på cykelorienteringen. Niklas började bli ganska sliten så jag låg först och skötte orienteringen. Men Niklas hängde med på kartan bakom mig hjälpte mig att undvika onödiga missar. Det funkade bra för oss och vi gjorde inga bommar och kunde utöka våran ledning till nästan 7min inför det avslutande momentet.
Vi hade ingen riktigt aning om hur långt före de andra vi var när vi gav oss ut på den avslutande korta orienteringen. Men när vi var på väg emot ettan så mötte vi Netcompetence så vi kände att det skulle gå vägen om vi bara höll ihop orienteringen på slutet. Vid andra kontrollen bröt det av med ett äventyrsmoment i form av Flying Fox. Det var en lina spänd från ett torn på ena sidan sjön bort till andra sidan. Sen spände man fast sig i en trissa och for iväg. Det var ganska härligt faktiskt, trots att jag inte trivs jättebra på höjder. Efter det så fortsatte vi med den sista biten av orienteringen och kunde ta oss imål som segrare. Mycket härligt!

Imorgon börjar planteringen. Blir fint väder så det gäller att dra på solskyddsfaktorn! ;)

Busväder

De senaste två dagarna har vädret varit väldigt upp och ner. Igår körde jag rullskidor på fm. och stod nästan still i motvinden den sista delen av passet. Rundan tog 15 min längre tid än den brukar göra. Men lite extra träning ska man väl inte klaga på. På kvällen hade vädret lugnat ner sig lite och solen tittade fram. Då var jag iväg till Vika på årets första teknikträning i orientering. Det gick hyfsat efter några slingor.

Idag var det lite regntunga moln på morgonen. Men lämpligt till jag stack ut och paddlade så kom solen fram och lurade mig att lämna regnjacka i bilen. Lagom till jag kommit bort till Sollerön så blev det dock snabbt ändring på vädret. Det blåste upp och vågorna ökade i amplitud från 10cm till närmare 40cm. Som topp på verket kom en störtskur. Var bara att vinkla av till en lite annorlunda rutt en tänkt. Men Razorn visade sig från sin bästa sida så jag kom hem utan att bada i alla fall, även om jag var ganska blöt av vågorna som slog in över kajaken. På eftermiddagen/kvällen så hjälpte jag till att arrangera Lång-KM i orientering uppe i Evertsberg. Jag fick förtroendet att hänga ut några kontroller och jag hörde ingen som klagade för mycket över felplacerade kontroller så jag antar jag lyckades skapligt åtminstone.

Imorgon drar jag neröver landet för att köra multisport i Norrköping på lördag tillsammans med Niklas. Förhoppningsvis är jag piggare än sist när vi var nere i Skåne. Ska bli skoj att köra lite nu igen när träningen har börjat kännas hyfsad. Här finns information om tävlingen.

Vinst i terrängserien.

Efter en heldag i skolan igår så blev det snabba puckar upp till Mora för att hinna med att springa sista deltävlingen av terrängserien. Hann bara byta om direkt innanför dörren innan jag fick lov att börja springa emot Hemus. Kände mig mycket piggare innan start denna gång. Jag hade bestämt mig för att försöka öppna lite hårdare denna gång och försöka komma ner under 8 min. Sparr höll i ganska bra det första varvet men fick lov att släppa på det andra varvet när jag gick på ännu hårdare. Jag fick själv sota en aning för den hårdare öppningen mot slutet av loppet men tror att jag lyckades komma i mål på 7.59. Jag har inte sett den officiella tiden ännu men hoppas att den inte blir korrigerad åt fel håll :). Ifjol tror jag att jag hade 7.56 som bästa tid så det känns riktigt bra att jag är i närheten av den igen. Kan tilläggas att jag första gången i år hade 8.07. Totalt lyckades jag alltså vinna terrängserien i år också. Traditionsenligt fick jag med mig en stor nalle hem ;).

Idag har jag kört backintervaller i Orsa. Det var första gången sedan januari som jag körde ett helt intervallpass som kändes riktigt bra. På eftermiddagen var jag ute och cyklade lite mountainbike ikring Hemus. Hade tänkt avsluta med att åka upp till Rostberg men dom höll på att reparera en bro så det gick inte att ta sig över ån. En tuffare vecka på Mallorca följt av en lugn långhelg i Linköping med kortvridandet och enbart lite tjuvträning verkar ha gjort gott för formen. Nu hoppas jag att denna känsla kan vara med mig framöver så ska sommarträningen som vanligt bli ett rent nöje.

Premiär på terrängserien.

Mallorcalägret var en riktigt bra kick-off inför sommarträningen. Blev över 30h träning där nere på en vecka och en del hårdkörning uppför bergen hann vi med också. Nästan så man redan längtar till nästa år!

När vi kom hem så blev det en natt i Falun innan jag och Gustav begav oss ner i landet igen. Vi for till Hallstahammar och körde lite multisport tillsammans med Åsarnabrudarna. En ny multitävling som arrangerades som projektarbete av Alexandra Olofsson. Blev lite händelser redan på vägen ner när brudarna lyckades kvadda sina cyklar genom att backa in i en stolpe på campingen. Men dom lyckades låna ihop cyklar där nere. Tävlingsdagen blev det riktigt fint väder och banan var skoj. Jag körde tillsammans med Emma Wiken och vi kämpade oss igenom den långa banan. Tyvärr fick vi stryk av Gustav och Lisa men som tur var kom Katja och Frida efter oss så vi slapp undan disken =). Vi spöade ju även Åsarnas bidrag i herrklassen så det gick riktigt stabilt. Det var en trevlig helg med trevligt sällskap i vilket fall även om man var lite småtrött sedan Mallis.

Idag har det blivit ett rullskidpass på förmiddagen. For till Sollerön via Gesunda och naturligtvis börjar det regna när man nådde solens ö. Men det var inte värre än att man tog sig hem utan att frysa ihjäl. Nu på kvällen har jag sprungit terrängserien här i Mora. Missade första deltävlingen förra veckan så det gällde att spöa Sparr idag för att ha en chans på totalen. Benen var inte helt pigga efter mängdträningen som varit nu på slutet. Jag har ju dessutom inte kommit igång så bra med löpträningen i år heller. Men jag lyckades springa ifrån Thomas ut på det tredje varvet av fyra när jag gjorde en liten fartökning. Så nu gäller det att hålla benen pigga till nästa måndag då det hela ska avgöras. Tiden var bättre än första gången i fjol vilket kändes bra med tanke på känslan som varit i kroppen ända sedan körtelfebern.

Imorgon ska jag paddla en sväng tillsammans med Polarpuls.com lagkompisen Anders Eriksson innan jag far ner till Falun igen. Hade egentligen tänkt åka ner nu på kvällen men när Anders svängde förbi här på förmiddagen med kajaken på taket kände jag direkt suget efter att få paddla lite så det var inget att tveka på =).

Ytterliggare mil avverkade

Imorgon är det dags att packa väskan och fara hemöver igen. De senaste två dagarna har vi haft ett par tuffa pass. Igår körde vi långturen på 7.30h, rullande tid. Totalt var vi ute kring 9h men vi stannade bl.a och käkade lunch innan vi körde ett provisoriskt backrace uppför Sa Colobra. Blev en riktigt fin tur och man var förhållandevis pigg under hela passet. Vädret var inte strålande men det var skönt träningsväder. Totalt blev det ca 20mil åkning och 3500 höjdmeter.
Idag trodde man att det skulle bli en lite kortare dag men när vi kommit iväg en bit på passet så började det regna lite och det drog ner farten en hel del eftersom det blev halt i nerförskörningarna. T.o.m Tynell som brukar vara het utför var lite passiv neröver. När vi kom hem hade vi hunnit avverka ca 2.500 höjdmeter på ca 5.45h.

Cykelbrännan på plats.

Nu har vi hunnit med två cykeldagar nere på Mallorca. Igår var det +25 grader och strålande sol hela dagen. Vilket resulterade i en ordentlig cykelbränna. Idag var det fortfarande varmt men lite molnigt så brännan höll sig konstant. Det är ruskigt fin terräng här nere. Många fina stigningar att köra om. Vem som har poängtröjan har jag ingen koll på men jag tror att det är jämt mellan Tynell och Östberg. Mina ben är inte så pigga som dom skulle kunna vara. Men man hänger med hyfsat i stigningarna. Dock har jag ruskigt svårt när det blir rejäla fartändringar. Kroppen känns ändå ganska fräsch. Ca 25 mil har vi rullat på två dagar. Vi bor på ett riktigt pensionärshotell så det är lugnt om nätterna. Efter middag har dom lite styrdans och igår avslutades kvällen med bingo. Skönt att man har möjlighet att sova. För kroppen får känna på lite under dagarna. Eftermiddagarna spenderas på stranden där vi solar och spelar Brink. Östberg har vunnit de flesta. Rutinerad som han är så kan han alla tjuvknep för att sätta dit oss andra.

Fortfarande kaxig innan vi kört upp ifrån Port de Valldemossa

På väg emot Mallorca

På valborgsmässoafton lyckades jag vinna två badmintonturneringar eftersom mina stora rivaler, Jimmie och Jocke, inte var med denna gång. Men känner att spelet börjat sitta allt bättre. Så om ett tag kan man nog rucka på dessa giganter.
I helgen var jag nere i Stockholm. På lördagen kvalade jag till SM i Magic och på söndagen utforskade jag terrängen nere i Flemingsberg lite. På måndagen hade vi möte och fotografering tillsammans med multisportlaget. Var ute på Ekerö och tog några förhoppningsvis schyssta bilder. Riktigt skoj att träffa alla i laget igen!
Igår var jag återigen uppe i Mora och gick på skidklubbens årsmöte. Hade varit grymt skoj att vara på skidhögskolans middag i Östersund. Det verkade som dom som var där hade grymt skoj. Men det fick helt enkelt inte plats i programmet.
Idag har jag tagit ett varv på Moraklocks-rundan. Blev så inspirerad när Jocke skrev om den nyligen att jag fick lov att plocka med mig rullskidorna upp till Mora och ta ett varv innan jag åkte ner till Falun igen. Det gick bra 99% av turen. När jag var inne på sista minuten lyckades jag köra ner i en grop och slå ihop rullskidorna. Så låg man där på asfalten. Första turen på rullskidorna och första vurpan avklarade alltså. Blev inte värre än lite skrapsår på knäna och en öm hand.
Imorgon far jag till Mallorca tillsammans med ett gäng ifrån Falun/Borlänge. Ska bli riktigt skoj att komma iväg och cykla lite där nere. Första gången jag gör det och alla säger att det är helt grym terräng att cykla i. Lite lagomt varmt ska det dessutom vara där nere vad jag har hört.

Säsongssummering

Nu har vecka 16 passerat och ett nytt träningsår för oss skidåkare har börjat. I och med detta är det även dags att summera ihop den gågna säsongen.

För mig var det säsongspremiär i Bruksvallarna. Formen veckorna innan hade varit alldeles suverän och det kändes toppen. Veckan innan skulle vi ha läger på plats med klubben. Tyvärr lyckades jag bli sjuk lagom till premiären. Den ville inte riktigt ge sig så snabbt heller utan det var i sista sekund som jag bestämde mig för att åka upp och köra racen. Resultaten blev ju därefter vilket gjorde att det inte blev någon världscup i Gällivare för min del. Surt att vara sjuk innan och missa den chansen.
Nästa tävlings blev Idre-Särna tävlingarna första helgen i December. Nu hade jag kommit tillbaks ifrån förkylningen och kunde vinna det klassiska loppet och bli sjua i det tighta skejtloppet. Totalt räckte det till en seger i Särna-Hedlunds minnescup.
Kände mig pigg till IS-cup i Skellefteå helgen efter, men vurpor förstörde den helgen.
Sen var det dags för Skand-cup i Norge. Gjorde ett par stabila lopp och blev 17:e(4:e svensk) och 24:a(5:e svensk). Norskarna lekte med oss svenskar, tyvärr.
Efter det blev det lite julfirandet följt av Grängesbergsloppet på annandagen som jag lyckades vinna.
Helgen efter blev det tävlingar på hemmaplan där jag blev 2:a efter Kalle G.
Sen drog IS-cup vidare till Östersund där jag blev 10:a på distansloppet och 12:a på sprinten. Formen kändes stabil men inte på topp riktigt.
Nu var det dags att börja lägga fokus emot SM som låg tre veckor bort. Började min plan med att köra Järnaspelen och Evertsbergsrännet, vilket gick riktigt dåligt. Allt enligt plan egentligen. Men man blir alltid orolig när race går så dåligt.
Helgen efter blev det bara träning inför SM. Formen började kännas bättre och jag var riktigt laddad. SM inleddes på torsdagen med Duathlonen, vilken gick helt ok för min del med en 10:e plats. Sen fortsatte det med sprinten på lördagen, vilken gick över förväntan med ytterliggare en 10:e plats. Nu var det bara 15km-racet kvar vilket gick riktigt dåligt med en dålig känsla i kroppen dessutom. Sen på måndagen efter SM var säsongen över. Efter en del prover konstaterades körtelfeber.

Så totalt kan vi väl säga att jag inte är nöjd med min säsong. Dock finns det vissa positiva bitar som jag plockar med mig. Jag kände mig ganska stabil i toppen under tiden jag var frisk och kände att jag stabiliserat mig på den nivå som jag avslutade föregående säsong på. Träningen gick bra och enligt plan fram tills jag blev sjuk. Det var skönt att man hann med att göra några hyfsade resultat som bevisar att man gått framåt.

Tog ett bra tag innan jag kände mig återställd efter körtelfebern och tog det därför ganska lugnt hela säsongen ut. Nu väntar en spännande barmarkssäsong med en hel del multisport på programmet. Det ska bli roligt och framförallt är jag väldigt fokuserad på en bra kommande skidsäsong.