30km F Lygna

Idag var det dags för skejtloppet i Lygna. Det hade frusit till lite under natten och spåren var hårda och fina. När vi åkte hit i torsdags trodde jag att det skulle vara masstart idag. Men det blev ett individuellt lopp istället, vilket var ett riktigt beslut. Banan var så pass smal på några partier att det vart köbildning några gånger ändå. Vi åkte i stort sett samma 5km bana som igår fast idag var banan förlängd till 7,5km med en ganska lång och delvis brant backe tillagd. Jag startade förhållandevis tidigt i det stora fältet och öppnade första varvet ganska lugnt med förhoppning om att jag skulle kunna gå med någon av de senare startande efter första varvet. Trots att jag gick rätt lugnt så fick jag känna lite på "Stum-Björn" uppför den långa backen redan på första varvet. Men han släppte som tur var neröver emot stadion igen. Ut på andra varvet så startade Fredrik Östberg strax innan jag varvade. Fick en bit upp till honom och fick fortsätta själv ett tag till. Men sedan kom Thomas Ramstedt som startade 15 sek bakom Östberg och körde om mig. Jag bet mig fast i hans rygg och höll den sedan ända tills vi var ikapp Freddan. In emot stadion efter 2 varv så kom vi även ikapp Fredrik Uusitalo som startat 45sek före mig och även han hängde på i våran grupp. Var riktigt skönt att ligga bakom i suget på denna bana och jag utnyttjade det så mycket det gick. Gjorde inte något jobb i gruppen utan försökte koncentrera mig på att gå med. Det gick bra tills långbacken på fjärde varvet då jag och Uusitalo tvingades släppa de andra två. Var riktigt stum vid det här laget men höll ihop det skapligt de sista kilometrarna in emot mål. Uusi spurtade ifrån mig en aning men jag klarade dagen med en 25:e plats. Riktigt bra för att vara ett så pass långt skejtlopp. Fick ju en ganska optimal resa runt banan men ibland ska man ha tur också. Marren gjorde ett stabilt lopp idag och gick in på en 20:e plats. Rikard hade en lite tyngre dag och åkte in på 23:e plats bara några sekunder före mig. Helt klart vart det en bra helg för mig i Norge. Formen känns stabil även om jag tagit det lite lugnare denna vecka. En liten anekdot från dagen var att funktionärerna idag tog till med hårdhandskarna emot våra mössor som sakande Sverigemärke i pannan. Eva fick precis innan hon skulle starta veta att mössan inte var godkänd och fick mössan i stort sett avsliten i startögonblicket. Schysst liksom. Vi andra hann få reda på det och fick ordna en lösning till vår start. Jag lånade en Atomicmössa av farsan som vart godkänd.

Kommentarer
Postat av: Anders Carlsson

Bra jobbat Lars. God jul på dig!

2008-12-23 @ 17:25:42
URL: http://anderscarlsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

God Jul och Gott Nytt År:-)!

2008-12-23 @ 22:15:02
Postat av: Ingrid

God Jul och Gott Nytt År:-)!

2008-12-23 @ 22:16:22
URL: http://followdirgni.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0