Seger i Särna Hedlunds Minnescup

I helgen var det dags för det dags för den traditionella Särna Hedlunds Minnescup som består av tävlingar i Särna och Idre. Jag har åkt dessa tävlingar ända sedan jag var liten. Då brukade de vara säsongspremiären. Nu har man hunnit med en tävlingshelg redan för 3 veckor sedan. Men det kändes skönt att vara igång igen.

Särnatävlingarna var först ut detta år. Det brukar vara vartannat år vilken av dem som går först. I år var det alltså Särna och det innebar att det var 10km klassiskt som gällde, vilket kanske är mina absoluta favoritdistans. Öppnade loppet rätt tufft och hade en ledning på 5sek redan efter första kilometern. Startade dock tidigt i den A-seedade gruppen och hade ingen riktigt bra koll på vad som hände bakom. Försökte åka lugnt och stort genom hela loppet vilket funkade riktigt bra. Första varvet av tre var jag riktigt pigg men på andra varvet började det gå lite långsammare. Sista varvet var lite kämpigt men kunde hålla i åkningen hyfsat ända in till mål. Men överlag får jag säga att det var en bra genomfört lopp. Jag hoppas ju såklart att det finns lite mer att hämta längre in i säsongen. Resultatet blev en seger med 19sek före Anders Palmér på andra plats och 24sek före min klubbkompis Niklas Karlsson på tredje plats.

Andra dagen var det dags för Idretävlingarna, vilket innebär 10km fristil. Jag är ju helt klart bättre i klassiskt så det var lite pirrigt inför loppet. Öppnade återigen ganska tufft och var i delad ledning efter första varvet. Precis som under gårdagens lopp så började jag tappa lite på andra varvet. Tror jag var ca 10-15 sek efter Fredrik Karlsson efter två varv. Sista varvet blev kämpigt igen och tappade ytterliggare tid. Föll ner till en 7:e plats i den ändå ganska tighta resultatlistan. 28sek efter Fidde som vann får anses vara ett ok lopp för min del tidsmässigt. Åkmässigt finns det dock en del att jobba på. Blir lätt stum på skate och kan då inte hålla trycket på de lite mer lättåkta partierna.

Totalt så vann jag Särna Hedlunds Minnescup 2008, vilket var det kvitto jag ville ha efter helgen. Det är tråkigt om träningen har känts bra och man inte får ut det man vill på tävlingarna. Nu har jag lite ro i arbetet så att säga. Nästa helg är det 15km F i Skellefteå som gäller och då hoppas jag att skaten fungerar bättre än nu i helgen. Vore grymt kul att få på ett bra lopp i första Sverigecupen för säsongen.

Resultat Särna
Resultat Idre
Resultat Särna Hedlunds Minnescup

Kommentarer
Postat av: Hammer

bra kört!

2008-12-07 @ 23:35:43
URL: http://indiepop.blogg.se/
Postat av: Andreas Lindgren

Såg dig i tidningen i dag! Grymt jobbat =)

2008-12-08 @ 11:29:20
URL: http://glorfindel.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Grattis till helgen!!:-)

2008-12-08 @ 17:13:35
URL: http://followdirgni.blogspot.com
Postat av: adam steen

GRATTIS KUNGEN! Har skrivit ett grattis till dig pådels min blogg men även på teamets: http://falunxcskiteam.blogspot.com/

2008-12-08 @ 22:46:56
URL: http://www.adamsteen.se
Postat av: adamsteen

GRATTIS KINGEN! Har skrivit grattis till dig i både min och teamets blogg med! :)

2008-12-08 @ 22:47:53
URL: http://www.adamsteen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0