O-ringen Etapp 2 - Hell on earth

Då var totalen i O-ringen körd. Hände en del olyckliga saker idag som grusade våra planer. Blir till att försöka jaga etappsegrar de sista tre dagarna istället. Dagen började tidigt med start redan kl 8. Var riktigt trångt i starten men vi kom iväg hyfsat och låg med i täten till en början. Var ordentlig stigning redan från start och vi fick tyvärr lov att släppa några av topplagen och dra ner lite på tempot. Till 6:an gjorde vi dock en parallell miss och läste på fel myrstråk. Vi hamnade något snett och tappade nog ca 3 min där. När vi var på väg ner emot sista kontrollen kom dock favoriterna Lundhags och Buffs och sprang ikapp oss. Dom hade också missat grovt. Vi hade alltså ganska bra häng på topplagen ändå. Efter orienteringen slängde vi oss på cyklarna med flytvästen på. Vi startade vasaloppsstarten ut och uppför första backen så åkte Lundhags på väldigt bra. Buffs tvingades släppa och även jag och David fick släppa iväg dom några meter. Sen låg vi på ungefär samma avstånd upp till första momentet. Första cykelkontrollen var belägen på en ö i Smågansjön så det blev löpning en bit och sedan simning ut till ön. Vi mötte ledarlagen under simningen och kunde konstatera att vi låg ca 2 min efter täten. Sen blev det cykel iväg till en kortare orientering. Inga större misstag här och vi höll ungefär samma avstånd fram till täten som bestod av Polarpuls, Lundhags 1 och Lundhags 2. Sen avslutade vi med cykel ner till startplatsen igen. Lite småteknisk utförskörning och vi såg några vurpor. Vi klarade oss dock skapligt bra. David tog sig bara en mindre flygfärd. Själv lyckades jag tappa bort min kompass på vägen ner igen men den fick vi tänka på senare. Vi avslutade dagen med paddling igen. Lite längre paddling denna dag. Paddlingen gick återigen ganska bra. Kände mig pigg men hade lite problem med kramp i låren. Blir lätt så när man kört 4h och sedan ner i det kalla vattnet och sen upp i en lite halvt obekväm ställning med benen i kajaken. Nåväl det var bara att försöka trumma på och inte tänka på smärtan. Går liksom inte att göra så mycket när man sitter i kajaken även om man helst skulle vilja paddla iland och försöka stretcha ur benen. Längst bort i vändningen hade Lundhagslagen missat lite och vi var kanske 2 min bakom dem. Vi hade paddlat ikapp och ifrån polarpuls lite men blivit ikapp paddlade av Extreme Sports. När jag hoppade i vattnet för att springa upp på land och stämpla så slog krampen till på fullo. Jag fick lämna över SI-pinnen till David som sprang upp och stämplade istället. Själv lyckades jag ta mig ner i kajaken igen och få det värsta att släppa. När David kom tillbaks låg vi tillsammans med Polarpuls igen. Extreme Sports hade en lucka på kanske 30 sek. Jag började paddla neröver samtidigt som David hoppade i sin kajak. Vänder mig om och frågar David om han har pinnen med sig. Det har han fast han har inte satt fast den på fingret ännu. Jag säger åt honom att ta det lugnt och sätta på den och fortsätter paddla lite lugnt. Sen hör jag hur någon svär bakom mig. David har tappat SI-pinnen i älven. Den sjönk som en sten. Var inte mycket att göra. Var ganska djupt på platsen och även grumligt vatten av strömmarna. Vi fick helt enkelt ge upp tävlingen där. Paddlade sakta tillbaks och så var årets chans på O-ringen förstörd. Vi hade med största sannolikhet blivit 4:a ca 3-4 min efter Lundhags lag med Johan och Aaron som vann idag.

Efter tävlingen var stämningen i Team Startmaker lite nere. David kom tillbaks med tunga steg ifrån paddlingen. Själv satt jag på mig torra kläder och åkte för att leta efter min kompass som jag tappat på vägen ner ifrån sista kontrollen på cyklingen. Blev en ordentlig backe upp. Tog det lugnt och försökte systematiskt söka av området. En tumkompass kostar ju trots allt 750:-. Hittade bara diverse tappade kartor och en kompass som inte var min på den timme jag var ute och letade. När jag kom ner till växlingsområdet fick jag dock höra att det var några som hittat en tumkompass men redan åkt hem. Förhoppningsvis är det min som kan återfås imorgon. Är ju trevligt att ha en kompass när man ska orientera.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0