Hestra Adventure Race

Åkte i fredags ner till Borlänge där jag slog följe med Johan Henriksson (Team Lundhags). Blev en lång trivsam bilresa ner till Hestra. Hängde lite där nere tillsammans med Johan innan min teamkompis David Holmberg dök upp ifrån Stockholm. Vi bodde ute vid ett fint ställe som hette Hästhagen och låg ca 15min resa ifrån starten.

Upp på lördagsmorgonen och åt en stadig frukost. Det väntade ju som sagt minst 6h tävling under dagen. Åkte iväg till starten och plockade i ordning depån och fick information om tävlingen. Var lite spänd inför min första multisport, men jag hade ju med David som har gjort åtskilliga så det kändes ganska tryggt ändå. Blev lite stressigt innan start med fix av diverse utrustning och planering av färdväg. Första momentet var löpning över Isaberget bort till Kajakpaddlingen. Här hängde vi med skapligt även om vi tappade lite på ett dåligt vägval. Sen började problemen. När vi slängde i kajakerna så lyckades jag hänga upp mitt roder på nått konstigt sätt så kajaken inte gick att framföra. Märkte det när jag kommit ut en bit och när jag skulle rätta till det blev det naturligtvis ett dopp och det blev simning in till land. Skönt att få den starten inför alla roade människor =). Sen var jag lite skakis efter den händelsen och fick aldrig något flyt i paddlingen. Hann med ett till dopp senare också innan jag insåg att jag satt fel. Så sista timmen på paddlingen gick något bättre. Men vi tappade ca 35 min på de bästa lagen så att nå en topplacering var ju kört efter det. Dags att träna paddling inför O-ringen med andra ord. Efter paddlingen sprang vi tillbaks över Isaberget och sedan blev det MTB-OL. Gick skapligt till en början sen gjorde vi några onödiga bommar och tappade lite tid. Efter MTB-Ol väntade först en kortade cykling till en vanlig OL bana av långdistanstyp. Sen cyklade vi tillbaks till TC och det hela avslutades med en OL bana av medeldistans typ. Orienteringen gick bra för oss även om det började bli lite trötta ben på slutet. Men det antar jag att de flesta lag hade. Vi nådde målet som 5:or på tiden 7:12:04 och var 43 min efter segrande Team Lundhags. Vi tappade alltså bara 8 min på momenten efter paddlingen. Så om jag får ordning på paddlingen och lär mig köra en lättare kajak kan vi nog vara med i toppen och kriga. Var en rolig och lärorik tävling i vilket fall. Har fått massor av nya idéer om multisport. Så jag hoppas det blir bättre för oss på O-ringen då vi ska köra multisport 5 dagar i rad. Dock är det lite kortade lopp som gäller då.

Resultat finns här och bilder kommer nog upp på denna sida. Mycket möjligt att dom har någon fin bild på mig när jag ligger i vattnet. Den bjuder jag på ;).

Stort grattis till Johan och Björn i Team Lundhags. Dom gjorde en grymt stark insats. Jag fick verkligen känna på att multisport kan vara tufft idag. Att aggregatet stod på ca 30 grader gjorde ju inte saken lättare heller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0