SARA 2009

Japp i helgen var det dags för multisportpremiär nere i Skåne. Jag och Niklas åkte ner till Vaggeryd och sov över där redan på torsdags eftermiddagen. Sen fortsatte vi ner till Hässleholm på fredag morgon. Skönt att vara på plats i tid och dessutom slippa ha en 7h resa i kroppen. Riktigt fint väder var det när vi kom ner så vi paddlade en sväng på det spegelblanka vattnet. Kändes stabilt och tryggt ute på vattnet. Efter det inkvarterade vi oss i bunkern på brandstationen i Hässleholm. På eftermiddagen blev det lite lugnt i solen och en joggingtur. Allt kändes stabilt inför loppet.

Så på lördagen var det dags att dra iväg på allvar. Vi började med en kortare löpning där vi försökte se till att tempot hölls uppe. Dock hängde de flesta lagen ihop när vi i moment två gick ut på en kortare paddling. Det hade börjat blåsa upp lite lätt på sjön och vi tappade ett par minuter på lagen i toppen under paddlingen. Efter det var det dags för en trailcyklingen på 12km och redan här började jag känna att man inte riktigt var i toppform. Fick säga åt Niklas att ta det lite lugnt för att inte knäcka mig. Tappade cirka 1min på detta moment. Sen gick vi ut på en orientering och jag började få kramp i vaderna redan efter 1.20h. Orienteringen gick hyfsat, med bara en mindre bom, även om vi inte kunda hålla någon riktigt bra fart eftersom jag sinkade oss lite. Inne i växling var vi ca 5.30min efter de tre lagen i tät. Nu begav vi oss av på en cykelorientering som gick helt ok. Vi plockade en del tid på framförvarande lag. Efter halva cyklingen bröt det av med en inlines/fot-orientering. Jag och Niklas valde att springa hela vägen istället för att släpa inlines. En taktik som gjorde att vi var uppe på andraplats efter detta moment. Sen fortsatte cykelorienteringen igen och genom ett par bommar samt att jag hade en lite sämre period så tappade vi en hel del tid på lagen som krigade om andraplatsen. Blev sedan ett ruskigt dåligt byte eftersom jag blev fast nere i skorna med krampen. Efter det var det dags för den avslutande paddlingen. Nu hade det börjat blåsa upp ganska friskt på sjön och många hade problem där ute. Både jag och Niklas upplever ju paddlingen som våran absolut svagaste del inom multisporten och det visade sig nu under sista momentet. Vi försökte hålla i så gott det gick men tappade mark och fick se ett flertal lag passera oss. På väg till sista kontrollen så kantrade Niklas och fick sig en länge simtur innan vi kunde komma upp igen. Vattnet var inte direkt heller varmt så han blev ordentligt nerfrusen. Vi tog oss bort till sista kontrollen och stämplade den sen på tillbakavägen blev det ett bad till och Niklas var så nerfrusen så han hackade tänder. Vi ringde upp tävlingsledningen som hämtade upp honom och jag paddlade sedan in den sista biten till mål själv.

Ingen höjdarpremiär direkt. Jag var inte alls i toppform och fick slita ont nästan hela loppet med kramp till och från. Niklas verkade riktigt stark på alla andra moment och fick dra hela cyklingen. Det blir till att träna lite mer i kajakerna för det är där vi tappar all mark i dagsläget. På cykligen håller vi oss ganska jämt med de övriga och på löpningen ska vi plocka tid normalt. Vi får plocka med oss att vi var med uppe och krigade om en andraplats långt in på tävlingen trots att jag sinkade oss en hel del. Praktiskt och utrustningsmässigt så funkade det bra. Jag var lite seg i bytena eftersom det gjorde så förbannat ont att byta skor med vader som ville dra ihop sig till ett litet paket.

Winsplits finns här.

Kommentarer
Postat av: Anders Carlsson

Låter jobbigt det där men det kan väl inte kommit som någon jätteöverraskning att du inte är i topppform än efter din sjukdom.



Men det måste vara riktigt kul med så många olika grenar. Lycka till i nästa tävling.

2009-04-28 @ 08:09:13
URL: http://anderscarlsson.blogg.se/
Postat av: Adam Steen

Den där "väggningen" från i helgen syntes det då inget spår ifrån idag, iaf inte från din sida, det kanske smittar?! ;)

2009-04-28 @ 21:29:12
URL: http://www.adamsteen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0