Finnmarksturen

Japp, igår var det dags för Finnmarksturen. Klockan 10 drog vi iväg från Hillängens IP för att ge oss ut på våra 112km. Masterstart de första kilometrarna ut ur stan. Låg med hyfsat och kan absolut inte skylla på min position för att jag fick lov att släppa iväg täten uppöver första långa backen. Dom kör helt enkelt lite för fort för mig. Jag lyckades dessutom tappa bägge mina flaskor någonstans under första milen. Tur att jag hade Camelbak med annars hade det blivit kämpigt. Var lite i sämsta laget ändå med 1,5L vätska på närmare 5h cykling. Kom istället in ett gäng som höll mer lagom fart för mig. Blev lite byten av gäng när man kommit ut ifrån Single track partierna. Sprack ofta upp under de partierna. Var en ordentlig backe upp till första bergspriset vid Skattlöseberg som sög musten ganska bra ur benen. Hade spruckit upp ganska bra uppöver där men på vägen ner lyckades vi samla ihop ett gäng igen som kunde samsas lite. Var lite kramptendenser på väg upp till nästa spurtpris vid Ljungåsen ca 2 mil senare. Men jag kände mig ändå hyfsat fräsch och kunde gå ifrån gruppen tillsammans med ett par andra åkare. Vi åkte sedan ikapp ett lite mindre gäng med ca 35km kvar och det verkade gå i lagom tempo. Då slog krampen till igen och jag tvingades släppa det gänget. Inne på den geggiga motorcrossbanan vid Grängesberg så var det ruskigt tungåkt. Blev ett stopp där för mig och när bägge benen slog ner i backen så blev jag still och kunde inte röra mig då krampen slog till rejält i bägge benen. Efter 20-30 sek så kunde jag ta mig upp på cykeln igen och sen var det en kamp emot krampen den sista biten in. Med 17km kvar så började Galgbacken och det blev en seg historia där hela gänget jag låg med sprack upp. Inte direkt så jag väggat men benen var rejält tomma vid det här skedet. En ordentlig stigning igen med 10km kvar och sen var det riktigt tungt de sista 5km in emot mål. Tappade en hel del tid och placeringar men kunde ta mig i mål tillslut på tiden 4.51. 181 bpm i maxpuls och 159 bpm i snittpuls. 65.8 km/h i maxfart och 22.4 km/h i snittfart. 78 rpm i snittkadens.

Var nog bland de jobbigaste racet jag någonsin kört. 112km är riktigt lång sträcka att sitta på MTBn. När jag kom i mål var jag väldigt tveksam till en start igen. Men redan nu har jag börjat glömma bort hur jobbigt det faktiskt var. Cykeln skötte sig bra trots lite uppror tidigare i veckan. Vädret höll upp nästan ända in till mål. Det var lerigt och roligt ute på banan trots att jag de sista 15km helst hade varit i mål redan. Ryggen klarade sig mycket bättre än cykelvasan och jag halkade bara tre gånger utan att ramla något värre. Som jag sa igår så var mitt mål att göra ett ok lopp och det tycker jag att jag lyckades skapligt med. 97km av loppet var godkänt medans sista 15km var ganska dåliga.


Kommentarer
Postat av: Hammer

Härligt kört!

2009-08-30 @ 20:18:32
URL: http://indiepop.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0