Första SM-loppet avklarat

Nu har vi kört igenom det första loppet på SM-veckan. Det var alltså 15+15km Duathlon. Det har känts bra de senaste dagarna så jag hade stora förhoppningar om att nå den magiska platsen topp 10. Det gick snabbt att testa skidor på morgonen. Redan 1h innan start hade jag valt ut vilka jag skulle köra på. Det är sällan jag är klar så tidigt. Men det behövdes inga kompletteringar alls idag. Nästan så man blev lite rastlös innan start när man hade så mycket tid på sig.

Jag fick en bra start på den klassiska delen och låg med uppe i topp. Första varvet kändes stabilt och jag låg med i tätklungan. Det hade spruckit upp lite redan på första varvet vilket var bra. På andra varvet gick det lite snabbare och jag släppte den absoluta täten bestående av Södergren, Fredriksson, Olsson och Hellner. Tredjevarvet kom det största raset på den klassiska delen då Södergren bombade på ordentligt i täten. Jag låg då i tredjeklungan tillsammans med Modin, Ojala och Söderhielm. Sista varvet höll vi i ganska stabilt och jag växlade tillsammans med gruppen, som även kört ikapp Rickardsson, på en 8:e plats.

Ut på skejtdelen var jag stum nästan direkt. Det är branta backar på skejtbanan så man blir ordentligt stum. Brink öppnade skejtdelen starkt och kom snabbt ikapp våran grupp. Sen var det bara att försöka slita sig med så länge det gick. Det var ordentligt med syra uppe i toppen av EKG-backen varje varv men man kunde återhämta sig skapligt in emot stadion. På slutet av det tredje skejtvarvet tvingades jag dock släppa gruppen jag låg med. Rikard A och Tiio S låg tillsammans bakom mig och körde om mig i början på sista varvet. Tappade en hel del tid men lyckades hålla mig 10:a ända in till målet.

Jag är nöjd med loppet och klarade min målsättning med en 10:e plats. Klassiska delen kändes bra och jag tyckte jag kunde åka kontrollerat. Skejtdelen var ändå ok. Det gick ganska fort i våran grupp så det var väl lite väntat att man skulle få ge sig på slutet. Det som jag är missnöjd med är mitt sista varv då jag faller igenom alldeles för mycket. Tappar t.ex 50sek på J. Brink på sista varvet vilket är för mycket.

Officiella resultat

Update: Nu med officiella resultat. Kan även meddela att det blev ett lagsilver för oss ;).

Kommentarer
Postat av: Anders Carlsson

Följde dig på nätet via mellantider och det såg ut som du skulle ha chans på topp 5 ett tag. Kan förstå att du blev trött i slutet eftersom tempo var så högt. Lycka till i fortsättningen.

2009-01-30 @ 11:08:28
URL: http://anderscarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0