Slut på säsongen

Ja egentligen har väl säsongen varit slut sedan femmilen men jag hade från början planer på att åka några lopp till. Blev sjuk förra helgen när jag skulle kört Grönklittsjakten. Efter ett träningspass på torsdagen så blev jag riktigt hängig och fick hög feber. Nått virus sa läkarna och gav mig förbud att träna och således även att tävla. Blev en hängig helg men sen var jag piggare i veckan igen. Vågade dock inte åka sista elljuscupen vilket resulterade i att jag fick nöja mig med en andraplats i den cupen efter Jocke. Sen har jag inte tränat på ett bra tag nu så jag kommer inte att tävla i Vålådalen som det var tänkt. Således är säsongen över för min del och jag ska försöka summera den lite.

Var riktigt pigg innan säsongen drog igång på allvar. Dalapremiären i Orsa kändes riktigt bra och kanske blev jag lite för ivrig då och körde på för hårt med träningen efter det. Var riktigt seg ända fram till jul då jag beslöt mig för att ta ett litet break och försöka hitta tillbaks till den rätta vägen.

Efter "breaket" så kände jag mig mycket piggare och vid tävlingarna i Åsarna kändes kroppen bättre igen. Tyvärr lyckades jag ju ramla där och skada axeln vilket störde uppladdningen inför SM. Jag lider fortfarande av sviterna ifrån den kraschen då jag inte kan belasta axeln fullt i vissa vinklar. Jag har inte kört ett ända riktigt styrkepass sedan i Januari.

SM i Piteå gick väl ändå ok för min del. Jag hade naturligtvis väntat mig mer inför säsongen. Men med tanke på hur det hade sett ut fram tills dess så var det ett fall framåt med två tolfeplatser. Här någonstans drog jag på mig en seg hosta som varade säsongen ut.

Efter SM så övergick jag till att köra några långlopp. Idre-Särnaloppet kördes i tråkigt före men jag och Jocke kunde ändå gå ifrån och dela segern. Säsongens första seger. Helgen efter körde jag Icaloppet och var med och gjorde upp om segern. Fick nöja mig med fjärdeplatsen men kände att kapaciteten fanns där. Dagen efter var jag ner till Stockholm och vann Värmdöloppet. Dock utan någon konkurrens av tävlingsåkare.

Sen blev det en period till med traditionella tävlingar. Helgen i Zinkgruvan bjöd på bra resultat och med det blev det tillslut en fjärdeplats i Intersport Cup. Min klart bästa placering i cupen och detta trots en säsong som egentligen inte alls gått som jag velat. Helgen efter körde jag Tour de Ski - Norway och blev totalt tia i den trots att jag egentligen inte gjorde några riktiga topplopp.

Nu var alla cuper slut så jag kunde fokusera lite på Vasaloppet. Jag hade absolut inga mål inför det utan såg det mest som en rolig tävling. Detta blev nog säsongens roligaste lopp då jag kände mig riktigt pigg och vi kom iväg i en lång utbrytning. En slutlig 24:e plats var jag ändå nöjd med.

Efter Vasaloppet så gick luften ur en lite. Upplägget på säsongen med sista Sverigecupen i mitten av Februari och sista skandinaviska cupen helgen efter det gjorde att säsongen mer eller mindre kändes över efter Vasaloppet. Var inte alls speciellt taggad inför andra SM-helgen i Skellefteå. Men när man väl är på plats gör man ju sitt yttersta men den rätta känslan saknades.

Så efter en riktigt dålig säsongsinledning så avslutades säsongen klart bättre. Det här ger ju såklart energi till att satsa vidare för fullt. Tills nästa säsong hoppas jag att jag kan få hålla mig frisk och hel och att jag därigenom kan ta ett kliv till i min utveckling.

Tack alla ni som stöttat och hjälpt mig igenom den här säsongen!

Kommentarer
Postat av: Suther's i Spånga...

Tack för underhållningen under vintern. Vi ser fram mot nästa säsong!

2010-04-24 @ 13:57:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0