Idre-Särna loppet

Var riktigt kallt i Mora när jag vaknade. Så man befarade att det inte skulle vara bättre uppe i Idre. Men när vi kom till Särna var det bara -15 grader och sen höll det sig konstant ända upp till Idre Fjäll. Fina fasta spår när man testade skidorna runt stadion. Jag och Jocke hade planer på att försöka gå ifrån ganska tidigt då det finns några backar att köra i runt fjället.

Gasade på lite ut ifrån start och det sprack lite direkt. Sen var det slut på det roliga. 2cm nysnö hade lagt sig i spåren. Vi gasade på lite i uppförskörningarna men annars var det bara att försöka vara kall och inte slita för mycket. Jag, Jocke och Andreas Argårds skötte farthållningen. Efter 14km nådde vi äntligen Foskvallen, där den kortare klassen startade. Äntligen hade någon annan fått göra jobbet att spåra. Det gick ju fortfarande inte direkt lätt att ligga i tät. Argårds ökade tempot och direkt sprack det av så vi blev fem man: Jag, Jocke, Argårds, Henrik Alm och Simon Hallström. Fortfarande kände jag att det var svårt att göra något. Men varje gång det gick uppför fick jag och Jocke några metrar så planen var att köra på när vi kom ner till Särnaheden med 12km kvar. Sagt och gjort så gick jag upp i spets med ca 1km kvar till Särnaheden och ökade tempot en aning. Sen när stigningen började så bombade jag på och fick med mig Jocke. Passade även på att vinna spurtpriset innan det planade ut lite igen. Jag fortsatte att köra på rätt hårt i ytterliggare 4km tills vi skapat oss en hygglig lucka. Eftersom förhållandena varit så speciella så kom vi överens om att samköra och dela segern. Så de sista 8km växeldrog vi i ett ganska moderat tempo.

Kul att dela segern med Jocke. Vi är väldigt jämna för tillfället och att vi bor ihop gör det ju ännu roligare. Annars var loppet idag lite som ett distanspass med en intervall inlagd. Hade strax över distanspuls i snitt på loppet. Blev ju så när förhållandena var som dom var.

Resultat  här.

Kommentarer
Postat av: JG

Snyggt!

2010-01-30 @ 18:38:20
Postat av: Anders Carlsson

Grattis Lars! Skönt med en seger.

2010-01-31 @ 13:06:02
URL: http://anderscarlsson.blogg.se/
Postat av: Emma F

Grattis!

2010-01-31 @ 21:53:10
Postat av: Anders Carlsson

Här är resultaten: http://www.sarnask.com/resultatidresarna2009.pdf

2010-02-02 @ 12:00:33
URL: http://anderscarlsson.blogg.se/
Postat av: Lars

Tack Anders för den upplysningen! Kör hårt!

2010-02-02 @ 13:41:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0