Mitt Vasalopp 2010

Vaknade upp vid 03.00 och fixade frukost. Hostan hade inte blivit sämre och bihålorna var lagomt täta. Det skulle bli start för min del. Hade behövts feber eller halsont för att stoppa mig. Kände mig pigg och riktigt taggad inför dagens uppgift. Avfärd ifrån Vasaloppets hus klockan 04.00. Åkte upp till Mångsbodarna och testade skidor. Inga korrigeringar behövde göras. Vallarna och testpiloterna hade gjort ett utmärkt jobb. Vidare till Berga by dit vi kom i väldigt god tid, nästan 2h före start. Småsov i bilen lite innan man gick och slängde in skidorna för att få ett bra startspår. Kände mig lugn, avslappnad och fokuserad på uppgiften.

Klockan 08.00 gick starten. Bara att köra på hårt inför backen. Jag ville vara med i täten uppför den första backen för att tidigt få en bra position i fältet. Jocke drog iväg och fick en liten lucka. Jag låg med bakom Fredriksson. Var sugen på att bomba på och försöka gå själv för jag tyckte inte det gick så fort i första backen. Men jag hade ju tänkt mig att köra för en bra placering så jag hejdade mig. Låg med där framme ända upp till toppen och vi blev ett litet gäng som fick en lucka till klungan. Det var ett riktigt bra gäng med ett antal åkare som jag ansåg t.o.m kunde vinna loppet. Tvekade inte alls när Alsgard frågade om vi ville göra ett försök. Han själv tog ett stort ansvar för farthållningen i början av loppet. Men jag försökte göra min del när det var min tur att dra. Inför första spurtpriset så låg jag i perfekt position för att plocka hem det och kunde inte låta bli att ta det. Blev inte direkt någon spurt utan jag gick ut och trök till några stavtag och ingen annan utmanade så jag ödslade nästan ingen energi alls på det.

Vidare från Smågan så knallade vi på i ett bra tempo och jag var fortfarande aktiv och hjälpte till i dragjobbet. Alsgard fortsatte att ta mycket ansvar för att hålla uppe tempot. Halvvägs till Mångsbodarna så snyter jag mig och inser att jag börjar blöda näsblod. Jobbigt läge. Men som tur var så gav det med sig väldigt snabbt och det var inget som störde mig under resten av loppet. De sista kilometrarna in emot Mångsbodarna så drar Mathias Fredriksson i ett riktigt hårt tempo och jag tror alla får slita på ganska bra för att hänga med. Får återigen ett riktigt bra läge för spurtpriset och kan enkelt ta det utan någon större kraftinsats.

Vi ligger ihop utför till Tennäng. Får höra där nere att vi har ca 2min bak till klungan. Härligt att få sätta lite press på dom. Var bara att hoppas att dom inte kom överens riktigt. Upp emot Risberg så får Fredriksson släppa oss. Rezac visar sig för första gången och håller ett rätt bra tempo uppöver. In emot kontrollen så ligger jag återigen i väldigt bra position för att plocka spurtpriset. Men ser att Jocke är på väg upp i ett annat spår och verkar sugen på det. Vill inte offra mig på en spurt för att försöka sno det framför fötterna på honom utan ser till att han får det lätt istället. Han gjorde ju samma sak för mig i de tidigare spurtpriserna.


Foto: Niklas Jacobsson

Vidare emot Evertsberg så går det i lite varierat tempo. Ingen som håller något riktigt högt tempo utan vi håller ihop. Med några kilometer till bergspriset så går Rezac på precis efter mitt pass. Jag har lagt mig sist i klungan men inser att norrmännen är på väg att släppa så jag rundar dom och även Jocke som ser ut att slita ont. Rezac fortsätter att gasa på och även den sista norrmannen och Rikard ser ut att ha det kämpigt. Jag känner mig fräsch så jag rundar dem och lägger mig i rygg på Stanislav. Han fortsätter att trycka på och ger mig aldrig någon chans att ta bergspriset. Det var det enda spurtpris jag i förhand var sugen på att ta. Men bergspriset är ju mer eller mindre hans.

Han fortsätter att trycka på utför emot Vasslan. Jag ligger själv och jagar ett par sekunder bakom. Men efter några kilometer kommer jag ikapp honom och vi fortsätter tillsammans. Rikard har hittat ett bra spår utför och kommer ikapp oss. Vi hjälps åt att dra upp till Björnarvet. Precis innan Lundbäcksbackarna får vi  rapport om att klungan nu bara är ca 30sek bakom oss. Stanislav inser att dom snart äter upp oss och slår av på tempot. Jag och Rikard fortsätter hålla lagom tempo så vi klarar oss ner till Oxberg innan klungan kommer åtminstone. Jag tar spurtpriset i Oxberg och vi fortsätter sedan köra.

Känner mig förhållandevis pigg ändå och det dröjer nästan till Gopshus innan klungan kommer ikapp oss. Får en plats rätt högt upp i klungan men utför ifrån Gopshus känner jag att mina skidor börjar dö lite. Jag måste ha haft oturen att köra över något kladdigt för övriga Moraåkare verkar fortfarande ha hyfsade skidor. Tappar så jag ligger i bakre position av klungan när backarna emot Hökberg börjar. Hänger med upp till kontrollen men utför ifrån Hökberg tappar jag tyvärr så jag inte länger ligger med i klungan. Fortsätter kämpa själv ett tag och får sällskap med Rikard Tynell. Han lämnar mig sedan halvvägs till mål. Men jag blir inte omåkt av några åtminstone.

Åkte i mål på en 24:e plats som jag får vara riktigt nöjd med med hänsyn till hur loppet utvecklade sig. Var väl inte optimalt för min del att gå med i utbrytning om det var en bra slutplacering jag siktade emot. Men jag kände mig riktigt pigg och de killarna som var med i utbrytningen gjorde att jag valde att satsa på den. Det blev ett riktigt roligt lopp för min del i vart fall. Känns helt klart bättre än att bara legat bak i klungan och kanske kört in på en något bättre placering. Dessutom fick jag ju med mig 3h tvtid och tre spurtpriser. Alltid något! :).

Tack alla ni som ringt, smsat och stöttat mig under årets lopp. Värmer verkligen att ni uppskattar det man gör!

Kommentarer
Postat av: Hammer

Gillar bilden, tycker den ger en rättvis bild över hur jag upplevde din åkning igår. Du såg riktigt stark ut! Härligt kört och grattis till spurtpriserna.

2010-03-08 @ 12:26:53
Postat av: Anders Carlsson

Härligt Lars. Du gjorde dig bra i TV. Och pengar är väl inte fel det heller för en student? Passa på att vila upp dig nu. Sen kan du prova de där blå skidorna...:-)

2010-03-08 @ 13:02:33
URL: http://anderscarlsson.blogg.se/
Postat av: Anders Öberg

HÄRLIGT LARS!!! Det var underbart at se er fara fram i spåret. Även om det ej var planen, så va 17... och som sagt 3 h TV-tid..och pengarna kommer väl till pass. Kanske en skinnsoffa i Lyan???

Nästa gång, håller det kanske. Se till och få med hela Moragänget - då tror jag de andra skulle bli lite oroliga????

2010-03-08 @ 20:25:09
Postat av: Emma

Härligt kört Lars! Vi var tre multisportare som var på Vasaloppsspinning och när vi såg att du låg i ledning så gick 4 timmars spinning bra mycket fortare :-)



/Emma, Stockholm Multisport

2010-03-09 @ 12:35:40
URL: http://emski.bloggagratis.se
Postat av: One96

Kul läsning och bra skrivet om loppet. Intressant att ta del av tätklungans tänk på ett objektivt och mycket välformulerat sätt.

2010-03-10 @ 09:35:08
URL: http://www.karlslundsif.org
Postat av: Låma

Imponerande körning hela vägen,jag kunde stolt tala om för mina barn att, "han där i täten han känner jag" och dessutom gillar han Eddie Meduza.

Grattis till en kanoninsats!

2010-03-10 @ 11:18:57
Postat av: elof

Awesome! :D Jag bjuder på öl nästa konvent ;)



Bra rapport, till och med jag fattade!

2010-03-10 @ 17:10:20
Postat av: Lars

Tack tack!

2010-03-10 @ 19:14:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0